Skip to main content

Manuál ako transformovať svoje podnikanie na dobu digitálnu

od | mar 19, 2020 | e-commerce, Nezaradená novinka, Trendy

Ako preklenúť obdobie neistoty a transformovať svoje podnikanie na dobu digitálnu. Bonus 7 bezplatných nástrojov  a rád, ako začať alebo sa zlepšiť, aby ste dosiahli úspech v novej digitálnej dobe.

Situácia s korona vírusom nebola plánovaná a zastihla viacerých podnikateľov nepripravených. Či už máte reštauráciu alebo železiarstvo, vaša prevádkza je zavretá. Podnikáte v B2B odvetví, poskytujete svoje služby iným firmám. V súčasnosti nikto nevie, koľko uvedený stav potrvá. Nájom, zamestnanci naskladnený tovar, to sú fixné náklady, ktoré vás ťažia. Jedným z možných riešení sa javí online predaj, čo dokazujú aj výsledky predaja za uplynulé obdobe.

Základné rady, ako na marketing počas korona krízy, sme spracovali v článku na našom blogu.

Kde začať svoju digitálnu transformáciu?

1. Webstránka / eShop (bezplatné alebo platené profesionálne riešenia)

Ak už máte webstránku, nemusíte tento bod riešiť a môžete ho preskočiť. Ak potrebujete jednoduchú prezentačnú webstránku, využite nástroje ako www.webnode.sk alebo www.wix.com. Ak hľadáte eshopové riešenia, skúste www.shoptet.sk alebo www.eshop-rychlo.sk.

 

Podľa toho, aký skladový alebo fakturačný systém využívate, nájdite si poskytovateľa tak, aby bol kompatibilný s vaším systémom a potrebami. Existujú aj (open source) riešenia s otvoreným kódom, ktoré si vie priemerne technicky zdatný užívateľ nainštalovať aj sám – napr. wordpress.org,  ktorý má aj eshop nadstavby. Ak sú vaše potreby náročnejšie na obsah a  prepojenie s internými informačnými systémami, určite odporúčame riešenie na mieru od špecializovanej webdesign firmy.

 

Ak ale chcete pôsobiť ako seriózny partner a poskytovateľ, vaša stránka nemôže byť na doméne mojafirma.ina_firma.sk. Potrebujete si zaregistrovať doménu. Doména je vaša webová adresa www.mojafirma.sk . Doménu si viete zaregistrovať u registrátorov. Poplatok za .sk doménu je cca 12Eur za rok. Ak už máte doménu, potrebujete si kúpiť priestor na serveri, kde umiestnite svoju webstránku. Táto služba sa volá webhosting a podľa vašich nárokov môže stáť od 20 €/rok. Ideálne, keď využijete služby registrátora a webhostingu v jednom. Skúste napríklad websupport.sk alebo webhouse.sk. Tu si viete rovno zabezpečiť hneď aj predvolenú šablónu a rýchlo ju naplniť potrebným obsahom.

Vždy si dajte pozor, aby ste boli majiteľom domény, vyhnete sa tak prípadným problémom v budúcnosti. Aj pri doménach existujú rôzne možnosti, nemusíte si registrovať len klasickú .sk doménu, ale môžete využiť kreatívnejšie riešenia. Existujú koncovky ako .to, .store, . guru , .online a mnoho iných.

2. Google analytics (bezplatné meranie návštevnosti)

Každý majiteľ webstránky alebo eshop musí mať prehľad o tom, aká je návštevnosť a predaj webu. S bezplatným nástrojom na meranie návštevnosti a predaja eshopov  s názvom Google Analytics  získate dokonalý prehľad o tom, koľko návštevníkov webu máte. Ako vás návštevníci našli? Ako sa správali? Ktorí nakúpili a ktorí nie a prečo?

 

Tento analytický nástroj vám odpovede dá. Potom už nie ste ďaleko od správnych rozhodnutí. Ak už viete, že klienti sú tí, ktorí prišli z reklamy, ktorú ste si zaplatili v lokálnom denníku alebo vo vyhľadávači a vôbec nekupujú návštevníci, ktorí vás našli v katalógu alebo na sociálnej sieti, tak svoje finančné prostriedky investujete len tam, kde je to pre vás prínosné. Vytvorenie účtu je bezplatné, rovnako aj dlhodobé využívanie služby. Je potrebná  inštalácia skriptu na webstránku, čo je úloha na 2-3minúty pre vášho webmastera. Google Analytics je komplexný nástroj. Preto, ak začínate, sústreďte sa aspoň na základné nastavenia. Ak si trúfate, určite využite aj pokročilé nastavenia ako meranie predaja (eccomerce tracking) alebo sledovanie dopytov a cieľov (vyplnenie formuláru)

Mať webstránku alebo eshop a vedieť si vyhodnotiť štatistiky je pekné, ale bez návštevníkov bezúčelné. Žiaľ, asi vás sklamem, ak ste čakali rady, ako získať reklamu online zadarmo. Nič nie je zadarmo. Ak nie je zadarmo rozhlas televízia, tlačená reklama  a bilboardy, prečo by mala byť zadarmo reklama v digitálnom priestore?

Aj napriek takémuto skeptickému zamysleniu sa pokúsime zhrnúť, aké sú bezplatné možnosti.

3. Google Search Console – bezplatný nástroj na SEO – optimalizácia stránky pre vyhľadávače (zjednodušený manuál ako na to)

Áno, to sú tie kliknutia z Google zadarmo. Získať ich je veľmi náročné a z dlhodobého hľadiska neisté. Chce to veľa úsilia a času a to už nie je zadarmo. Ak chcete bezplatné kliknutia z Google, vaša webstránka musí obsahovať kvalitné a originálne texty, ktoré na váš web neustále pribúdajú. Okrem toho musí byť kvalitne naprogramovaná a vyladená do posledného detailu. To sú tzv. OnPage faktory, ktoré ale na samotnú pozíciu majú menší vplyv ako tzv. OffPage faktory. Faktory mimo stránky sú zjednodušene povedané najmä spätné odkazy. Čiže odkazy z iných webstránok na tú vašu. Je dôležité, či sú odkazy zo stránky s podobným zameraním. To má vždy väčšiu hodnotu ako odkaz z kaderníctva na autoservis. Dôležité je tiež, kde je odkaz umiestnený – v pätičke, v texte? Čím vyššie, tým lepšie. Tiež, ak odkaz je zo slova “moja firma sro”, tak je to menej pre vás prínosné, ako keď je odkaz zo slova “môj produkt” alebo “moja služba”.

Tieto webstránky vlastne spätným odkazom z kľúčového slova hovoria Google, na čo má vašu webstránku vyššie umiestniť. Ak chcete vedieť, ako ste na tom, len si to sami nehľadajte a neuspokojte sa tým, že sami seba vždy vidíte na prvých pozíciách. Je na to sofistikovanejšie riešenie a dobrá správa je, že tiež bezplatné . Google Analytics má mladšieho brata s názvom Google Search Console. V tomto nástroji sa dozviete nielen, aké sú vaše skutočné pozície, ale dostanete bezplatné základné odporúčania, ako svoju webstránku vylepšiť.

4. Sociálne siete

Tak konečne prídu tie rady, ako to robiť na sociálnych sieťach zadarmo. Tak opäť vás sklamem. Ani sociálne siete nie sú zadarmo. Založiť si firemný profil a umiestňovať príspevky a „storíčka“ je zadarmo, ale ich bezplatné šírenie je veľmi limitované.

 

Môže sa vám stať, že si vybudujete profil a nazbierate 1000 fanúšikov, ale vaše príspevky vidí len 100 z nich. Jednoducho 1 z 10. A to je už úspech, pretože globálne je bezplatný dosah len na 3 % fanúšikov. Ak chcete maximalizovať váš bezplatný dosah, platí len jedno pravidlo, musíte publikovať super atraktívny obsah pre svojich fanúšikov. Taký, aby vždy naň zareagovali. Ideálne komentárom, zdieľaním alebo reakciou .

Ak nespravia takú zásadnú reakciu, tak nech aspoň pozerajú fotky a trávia nad nimi čas. Toto jednoduché pravidlo je aj odpoveďou na časté otázky klientov napr. „ako často máme dávať príspevok?“ Odpoveď je jednoduchá, len tak často, ako ste schopný produkovať super atraktívny obsah, s ktorým majú vaši, prípadne noví fanúšikovia interakciu. Striedanie formátov, hľadanie správneho dňa a času na publikovanie tiež môžu pomôcť. Informácie o tom, kto sú vaši fanúšikovia a na čo najlepšie reagujú, získate bezplatne aj z Facebook Insight. Ak hľadáte veľké publikum, skúste Facebook, ak mladšie publikum, tak Instagram a ak ste v segmente B2B, tak LinkedIn.

5. Platená reklama

Pri “neplatených” aktivitách ste museli investovať “len” svoj čas a možno čas vašich zamestnancov a výsledok je neistý. Pri platených kampaniach máte oveľa väčšie možnosti, ako zacieliť na správnu cieľovú skupinu v správny čas. Pred investovaním akejkoľvek čiastky si treba uvedomiť, že cieľom reklamy by nemal byť len predaj, ale aj znalosť značky a budovanie vzťahu so klientami .

Google Ads

(starý názov Google Adwords) je názov reklamného systému na reklamu v Google, ale nielen tam. Či je kríza alebo nie, ak ľudia hľadajú to čo ponúkate, mali by ste tam byť a naplniť ich potrebu. Ak niekto hľadá zváračku, ktorú vaša kamenná prevádza ponúka, ale klientov do nej neviete pustiť, tak v eshope ju môže pohodlne nakúpiť a prinesie mu ju kuriér.

Reklama vo vyhľadávači google s bonusom 120eur sa dá vyskúšať, ak investujete rovnakú čiastku. Platí sa len za kliknutia na reklamu a cena kliknutia je určená v aukcii. Nie je to triviálna aukcia, kde sa zobrazuje a vyhráva ten, kto chce platiť najviac. Google veľmi výrazne uprednostňuje inzerentov, ktorí majú odborne nastavenú kampaň, ktorá sa aj dlhodobo optimalizuje. Úspora z ceny kliknutia môže byť aj 30 %. Cez tento reklamný systém sa môže vaša textová alebo bannerová reklama zobraziť na sieti tisícok slovenských portálov (Google Display Network). Určite aj sami ako spotrebitelia vnímate, keď za vami chodí reklama na produkt alebo službu, ktorú ste si nedávne pozerali v eshope. Takéto cielenie sa nazýva remarketing a dá sa nastaviť na v Google Ads.

Platené kampane na Facebooku

poskytujú komplexné možnosti pre vás. Dôležité je si uvedomiť, čo je cieľom vašej reklamy. Predaj, znalosť značky alebo interakcia s príspevkom. Pre každý jeden cieľ je potrebné samostatné nastavenie. Ak by ste chceli vedieť, aké aktuálne reklamy a kampane má spustený váš konkurent alebo sa inšpirovať od tých najlepších, využite bezplatný nástroj na monitoring reklám:  https://www.facebook.com/ads/library

Na trhu existujú lokálne reklamné systémy, s ktorými spolupracujeme. Princíp platby za kliknutie je pri všetkých rovnaký. Dôležité je pri všetkých platených kampaniach vyhodnocovanie efektivity. V niektorých prípadoch je možné vyčísliť  návratnosť do internetovej reklamy .

6. Cenové porovnávače

Ak prevádzkujete eshop, môžete tiež využiť cenové porovnávače ako je heureka.sk. Je možné ju využiť aj bezplatne, ale tak ako pri vyhľadávačoch a sociálnych sieťach, váš bezplatný dosah a výkon bude veľmi obmedzený. Treba si uvedomiť, že na porovnávač cien prichádzajú zákazníci, ktorí už presne vedia, čo chcú.

 

Nevýhodou je, že musíte byť v konkurencii aj zahraničných eshopov najlacnejší. Niekedy ani najlepšia cena nemusí stačiť. Počet a úroveň hodnotení sú tiež dôležité a opätovne vstupuje znalosť vašej značky. Pri porovnávačoch je pravdepodobné, že sa dostanete k výrazu ako XML alebo produktový feed. Je to presne štruktúrovaný súbor informácií o názve, cene, popise a ďalších parametroch vašich produktoch. Už pri pár desiatkach je takýto XML feed nemožné udržiavať manuálne s aktuálnymi informáciami. Preto sa tieto činnosti automatizujú a na správu feedu sa používajú aplikácie, ktoré zefektívnia vašu snahu.

7. Komplexný digitálny marketing

Komplexný digitálny marketing zahŕňa mnoho ďalších marketingových aktivít, ktoré je náročné zhrnúť v takomto článku so základnými krokmi. Ale aspoň heslovite:

Email marketing- zbierajte email adresy svojich klientov a posielajte im pravidelne newsletter.  Do 2000 kontaktov môžete bezplatne využiť napríklad https://mailchimp.com/ .

Live chat – zákazníci sú netrpezliví a chcú odpoveď okamžite. Uľahčite im to . Aplikácia na live chat aj zadarmo napríklad https://www.smartsupp.com/ alebo tawk.to Z platených napríklad Reago.

Vizuálna prezentácia – to, ako pôsobíte na svojich klientov, má zásadný vplyv na emóciu. Ak z rôznych dôvodov nevyužívate služby profesionálneho grafika a ani nemáte profi grafický program, môžete využiť bezplatnú verziu https://www.canva.com/

Náš tip: Veľmi jednoduchú prezentáciu firmy si spravíte tiež cez službu Google Moja Firma. V ponuke je podľa typu biznisu množstvo zaujímavých funkcií, ktoré zvládne spravovať aj úplný laik. Služba naviac obsahuje jednoduchú prezenačnú webstránku.

 

Bonus pre vás: Bezplatná a nezáväzná konzultácia vašich aktivít. Potrebujete poradiť všeobecne alebo máte konkrétnu otázku k problému, ktorý práve riešite?

Dohodnite si konzultáciu alebo sa nám ozvite.

 

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.