Vyhraj všetko alebo oplatí sa robiť súťaže na sociálnych sieťach?

Súťaže na sociálnych sieťach pritiahnu tisíce súťaživých. Koľkých z nich ale dokážete reálne premeniť na vašich zákazníkov? Koľkí sa vrátia alebo vás začnú sledovať? Komu a aký typ súťaží sa dnes oplatí pripravovať?

Klasika, ktorá nefunguje, ale namúti veľa vody

Zazdieľaj, komentuj, označ. Klasické súťaže na sociálnych sieťach, na tisícich facebookových a instagramových profiloch. Ak chcete vyhrať, dajte like stránke a zazdieľajte súťažný obrázok. Alebo v komentári označte priateľa, ktorý by mal vyhrať s vami. To sú niektoré základné mechaniky súťaží, ktorými nás denne zahŕňajú sociálne siete. Okrem toho, že im chýba akýkoľvek kreatívny nápad, ťahajú k sebe množstvo fanúšikov, ktorí sa pohybujú naprieč sociálnymi sieťami a súťažia. Súťažia na akýchkoľvek stránkach.

Už v začiatkoch súťaží na Facebooku sme si vytvárali minizoznamy súťažiacich, ktorých profily boli plné zazdieľaných hier a na nič iné im neslúžili. Mali tam minimum priateľov, a okrem súťažných príspevkov žiadnu aktivitu. Vo väčšine prípadov preto nastal problém s kontaktovaním pri prípadnej výhre. Výhercu ste oslovili, ale ak sa mal po výhru dostaviť osobne alebo poslať podpísaný preberací protokol, nastal problém. Začínalo sa to už pri identifikácii. Jednoducho big fake od základov.

Tento typ súťaží sa stal ťahačom práve pre „profesionálnych“ hráčov, ktorým je jedno, či práve súťažia o pohár malinovky alebo šiltovku od renomovanej značky. S takýmto publikom potom ťažko dosiahnete niečo viac. Iba si zvýšite náklady na samotné zakúpenie výhry a jej doručenie.

Súťaže na sociálnych sieťach: Aké sa mi oplatí robiť?

Ak potrebujete osloviť čo najväčšie spektrum ľudí a chcete získať dočasne veľké publikum, vystačíte si s najjednoduchším typom. Komentovanie príspevku. Položíte otázku a úlohou súťažiacich je na ňu odpovedať. Ale poznáme to – položíme otázku a nasleduje vodopád rovnakých odpovedí. Čísla alebo jednoslovné rovnaké odpovede.

Ak pod príspevkom nechcete mať 10 000 komentárov s rovnakou odpoveďou, trocha sa so súťažou vyhrajte. Občas je to trápenie, ale ak vám súťažiaci napíšu vždy iný komentár, môžete využiť tieto príspevky v ďalších príspevkoch. Možno v nich nájdete inšpiráciu aj pre iné súťaže. Nezabudnite však v štatúte súťaže uviesť, že komentáre pod súťažou v budúcnosti použijete (bez mena).

Sofistikovanejší spôsob súťaženia je preniesť súťaž z Facebooku na špeciálnu landing page. Ak máte šikovného developera, dokáže prepojiť stránku s Facebookom a súťažiaci sa zabavia o to viac. Hoci hlavná časť súťaže bude na stránke, vy im môžete zobraziť komentáre pod príspevkom a nimi môžu súťaž priamo ovplyvniť.

Instagram – súťažíme, zháňame followerov a nuda

Na Instagrame je súťaženie populárne. Pravidlá sú voľnejšie a je tu aj viacej možností celú súťaž udržať iba na Instagrame. Cez hashtagy, cez pridávanie fotiek či followanie ďalších profilov. Instagram je úžasný v tom, že graficky tu môžete realizovať v podstate akýkoľvek nápad. Vždy myslite na mechaniku súťaže. Musí byť jednoduchá, pochopiteľná a vysvetliteľná iba jedným spôsobom.

Pravidlá súťaže môžete uviesť v príspevku alebo odkázať na webstránku v profilových údajoch.

 Pravidlá sú na to, aby sme ich porušovali dodržiavali

Facebook má pre súťaže prísne pravidlá. Tie občas mení, preto si pri príprave súťaže preštudujte aktuálne podmienky. Stane sa, že to, čo istý čas zakazoval, zase povolil. Napríklad výzvy na zdieľanie či lajkovanie.

Samozrejme, môžete pravidlá porušiť a nič sa nestane. Alebo vás Facebook upozorní a vypne. Niekedy aj bez upozornenia. A vysvetľovať na supporte prečo ste porušili pravidlá a žiadať o obnovenie profilu stránky, je na dlhé lakte. Nemusí sa to podariť. Facebook si povie, že vašu stránku už nepovolí a vy s tým neurobíte nič.

Súťaže Facebook

Súťaž priláka veľa návštevníkov. Premeníte ich na zákazníkov?

Facebook píše: Na správu propagačných akcií sa nesmú používať osobné časové osi a spojenia s priateľmi (nepovoľuje sa napríklad: „zúčastnite sa zdieľaním na svojej časovej osi“, „zdieľajte na časových osiach svojich priateľov, aby sa zvýšil počet účastníkov“ alebo „zúčastnite sa tak, že označíte svojich priateľov v tomto príspevku“).

Čo nesmiete:

  • Vyzývať súťažiacich k zdieľaniu príspevku (zazdieľaj príspevok na svojej wall a zaradíme ťa do žrebovania)
  • Vyzývať súťažiacich na zdieľanie príspevku na časovej osi svojich priateľov
  • Vyzývať súťažiach, aby označili priateľov v komentári pod príspevkom

Čo môžete:

  • Vyzývať na komentovanie príspevku
  • Vyzývať na lajkovanie, srdiečkovanie
  • Presunúť súťažiacich na landing page a tam robiť iné interakcie

 

V minulostiFacebook zakazoval aj výzvu na lajkovanie stránky, teraz však tento zákaz z pravidiel vypadol. Vždy si však pred prípravou súťaže skontrolujte aktuálne platné naradenia Facebooku.

Facebook nepovoľuje bez predchádzajúceho súhlasu realizovať a propagovať hazardné hry. Najlepšie je sa takýmto aktivitám vyhnúť.

Zažil som v minulosti uzamknutie Facebook stránky zo strany Facebooku pre porušenie pravidiel. Šlo o veľkého klienta a po dlhých doťahovačkách sa podarilo vec doriešiť. Teraz sa často stane, že Facebook stopne stránku bez predchádzajúceho upozornenia a vy neviete, prečo vám zrazu nejdú kampane. Držme sa osvedčeného – pravidlá sa oplatí dodržiavať.

Nezabudnite vyhlásiť a zverejniť víťaza

Každá súťaž, ktorú pripravíte a spustíte na sociálnych sieťach, musí mať svoj cieľ. Nárast počtu fanúšikov, zvýšenie povedomia o produkte alebo značke, získanie nápadov pre tvorbu obsahu do budúcnosti, testovanie novej funkcionality. Samotní súťažiaci samozrejme o tom vedieť nemusia. 😊

Súťaž musí mať mechaniku, podľa ktorej funguje. Každý súťažiaci po prečítaní príspevku by mal presne vedieť, čo má spraviť, aby sa do súťaže mohol zapojiť. Vždy si premyslite, ako príspevok napíšete a graficky stvárnite. Každá informácia musí byť jasná.

Žrebujte pravdivo a zverejnite víťaza. Na žrebovanie slúži množstvo free dostupných online nástrojov. Obľúbený je commentpicker, kde si navolíte podľa potreby žrebovanie z komentárov či lajkov. Ale vyhľadávač Google vám ponúkne mnoho ďalších, niektoré sú free, iné sú spoplatnené.

Pri žrebovaní nepodvádzajte. Spravte si záznam zo žrebovania. A je na vás, či ho aj zverejníte. Ak súťažíte o výhru vo väčšej hodnote, prizvite notára, aby dohliadol na žrebovanie. Hoci sa vám navýšia náklady, súťaž získa vyššiu úroveň. Najmä ak je hodnota ceny značná.

Napríklad ak súťažíte o vstupenky na koncert, žrebujte niekoľko dní vopred, aby si výherca mohol vstupenky prevziať a včas sa pripraviť. Stáva sa, že niektoré stránky robia žrebovanie na poslednú chvíľu a potom im ceny zostanú na stole. Nerobte to. Na fanúšikov to nepôsobí dobre. Radšej vždy rátajte aspoň s jednodňovou rezervou.

Čo musím spraviť, aby som mal súťaž právne v poriadku?


Každá súťaž musí mať svoj štatút. Pravidlá a podmienky, ktoré musí súťažiaci splniť, aby ste ho mohli zaradiť do žrebovania. Všetky pravidlá a podmienky spíšte do jednotlivých bodov. Určite odporúčame konzultáciu s právnikom a doplniť niektoré náležitosti o právne normy.

Napríklad potrebujete súťažiacim povedať, do kedy súťaž trvá, určiť termín žrebovania a spôsob oslovenia výhercu. Vždy zdôraznite časové údaje. Spravidla dnes pri jednoduchších súťažiach kontaktujeme výhercu cez komentár, v ktorom ho označíme. Nie vždy to však ide. Vtedy je na užívateľovi, či si našu správu všimne. Nezabúdajme na dodržiavanie zásad GDPR. Tieto údaje musíme mať zverejnené na webstránke a každý súťažiaci musí dostať možnosť sa s nimi oboznámiť.

Pred súťažou si pripravte:

  • Oficiálne pravidlá súťaže
  • Podmienky súťaže (kto sa môže súťaže zúčastniť, kto bude vylúčený a podobne)
  • GDPR (ak je súťaž podmienená registráciu na webstránke, či odovzdaním osobných údajov)

Pravidlá súťaže môžete zverejniť priamo na Facebooku cez Poznámku (Notes). Niektoré stránky zvyknú pravidlá zverejniť aj ako samostatný príspevok. Nevyzerá to vábne a nikto to nečíta. Najlepším riešením je umiestniť pravidlá na samostatnú Landing Page a v súťažnom príspevku na ňu odkázať.

Súťaže na sociálnych sieťach vám môžu priniesť mnoho. Od nových fanúšikov až po zákazníkov, ktorí sa radi vrátia a využijú vaše služby znova alebo začnú nakupovať pravidelne. Veľa závisí od toho, aké typy súťaží si zvolíte. Hromadné aktivity vás zviditeľnia, užijete si 15 minút slávy a to je všetko. Súťaže s menším počtom súťažiacich, ale súčasne s aktívnymi fanúšikmi sú kvalitnejšie a máte z nich väčší osoh. Určite nerobte len súťaž pre súťaž. Je to zbytočné.

Siahnite po našich nápadoch

Ak potrebujete pomôcť s nápadom na súťaž, grafikou alebo realizáciou súťaže od jej naplánovania, cez spísanie pravidiel až po propagáciu, sme naplno k dispozícii. Využite nápady našich kreatívcov a pripravte s nami súťaž, ktorá vás zviditeľní a prinesie vám užitočné dáta. Využite súťaže vo váš prospech.

Preverili naše
Know-how