Skip to main content

Nezmeškajte sezónu. Pripravte sa na Vianočné nákupy a Black Friday v predstihu.

od | okt 15, 2021 | e-commerce

Ste na sezónu vo vašom eshope pripravení?

Posledné tri mesiace roka väčšine eshopov idú tržby smerom nahor. Zákazníci spravidla už začiatkom októbra hľadajú vianočné darčeky. Nákupná horúčka vrcholí akciami Black Friday. 

Silné mesiace väčšiny eshopov sú október, november a časť decembra. Následne sa predaje preklopia do povianočných a novoročných výpredajov. Azda najočakávanejšou udalosťou zákazníkmi je Black Friday. Hoci u nás nabral až pejoratívny nádych vďaka výraznému sprofanovaniu tejto akcie, stále sa počas posledného novembrového týždňa šplhajú obraty eshopov do závratných výšok. Ľudia jednoducho nakupujú a dopĺňajú vianočné darčeky.

Pripravte sa na sezónu

Pripravte si stratégiu, s ktorou sa pustíte do oslovovania vašich zákazníkov a aj do získavania nových zákazníkov. Pripravte si kampane, ktorými ich budete získavať a privádzať na vašu stránku. Ak sa slabo pripravíte, prevezme vám ich konkurencia. V predvianočnom období rastú ceny za reklamu, preto získať zákazníka v záplave konkurencie bude náročnejšie a drahšie.

Máte tovar skladom? Ak vo vašom eshope nemáte tovar, nemáte čo predávať. Zabezpečte si prísun tovaru tak, aby ste vždy mali všetky obľúbené položky na sklade a zákazníci si ich mohli kúpiť. Ideálnym výsledkom vianočných kampaní je zákazník, ktorý sa k vám vráti aj po novom roku a znova nakúpi.

Pri prípravách sledujte dôležité faktory, ktoré vplývajú na rozhodovací proces:

  1. Aké máte termíny doručenia? Ak garantujete pri ponúkanom tovare čas dodania, snažte sa ho dodržať. Zákazníci to ocenia. Ak máte tovar, ktorý momentálne dostupný nie je, ale očakávate naskladnenie, uveďte pri tovare približný termín naskladnenia.

Súčasne však ponúknite zákazníkom alternatívu k danému produktu. Najmä s blížiacimi sa Vianocami bývajú zákazníci na termíny dodania a dostupnosť veľmi hákliví.

V tomto prípade už nakupujú to, čo je skladom a má rozumnú dodaciu dobu. Doba dodania môže v konečnom dôsledku ovplyvniť zákazníkovo správanie a on, hoci máte nižšiu cenu ako konkurent, vďaka dlhšej dodacej lehote, prejde ku konkurencii.

  1. Ako sa dá u vás zaplatiť za tovar? Ak máte len možnosť dobierky, rýchlo zapracujte aj na ďalších spôsoboch. K dispozícii by mali byť aspoň ďalšie dva. Ideálne na to poslúži napríklad aplikácia GoPay. Uľahčite zákazníkovi nákup, tým, že sám si vyberie, aký spôsob dopravy a platby si zvolí.

Najmä počas Black Friday však rátajte s tým, že kuriéri môžu byť vyťažení a zásielka môže niekoľko hodín (alebo aj dní meškať). Ak využívate zdroje z externých skladov, vždy si overte, či je tovar označený skladom, naozaj u dodávateľa na sklade. Vyhnete sa tak zbytočným komplikáciám, ktoré sú najmä počas silnej sezóny zaťažujúce a zbytočné.

Black Friday – rozhoduje cena

Cena je jeden z najdôležitejších faktorov pre zákazníka pri nákupe. Konkurenčné eshopy sú na cenových porovnávačoch, kde veľmi ľahko zákazník zistí, od koho sa vám oplatí kúpiť. Významnú úlohu tu zohrávajú aj recenzie eshopu a recenzie produktu. Dajte si na tom záležať počas celého roka. V čase silnej sezóny sa vám to všetko pekne vráti.

Nezabudnite počas Black Friday zvýrazniť zlacnený tovar, zobraziť cenu pred a po zľave. Odlíšte ju graficky. Pre úpravu katalógu produktov a ich cien použite napríklad Mergado a appku Feed Image Editor. Napríklad aj Facebook umožňuje drobné úpravy katalógu priamo v nastaveniach. Pútavé vizuály vždy zaujmú. Po skončení akcie nezabudnite zľavy vypnúť, aby ste zbytočne nemiatli zákazníkov alebo neprerobili na tovare.

Záťaž pre eshopy – ľudia chcú informácie

Black Friday prináša posledný novembrový týždeň najvyššiu záťaž pre eshopárov. Vopred sa pripravte na množstvo otázok od zákazníkov, drnčanie telefónu či aj možný výpadok stránky.

Množstvo opakujúcich sa zákazníckych otázok dokáže za vás zodpovedať chatbot. Nastavte do chatbota otázky, ktoré sa zákazníci najčastejšie pýtajú a napíšte na ne jednoduché odpovede.

Správna štruktúra chatbota vám uľahčí prácu so zákazníkom. Ak by zákazník ani cez chatbota nedostal odpoveď, ukončite konverzáciu kontaktným formulárom. Zákazníkovi však uveďte informáciu, dokedy mu jeho otázku zodpoviete. Spravidla to býva do 24 hodín.

Prečo chatbot, keď mám stránku s najčastejšími otázkami?

Ľudia nečítajú. Ideálne je mať spustený live chat, na ktorom získajú odpoveď okamžite. Na to však treba školeného človeka, ktorý by zodpovedal špecifické otázky. Menšie eshopy si to dovoliť nemôžu, väčšie to naopak využívajú. Spravidla takáto komunikácia končí nákupom.

Mnoho ľudí aj dnes preferuje telefonický kontakt. Chatbot ho aspoň čiastočne nahradí. Ak nestíhate, účinným spôsobom, ako sa spojiť so zákazníkom, je upozorniť ho v „livechate“, že „momentálne sú všetci operátori vyťažení. Nechajte nám otázku a kontakt na vás. Ozveme sa.“ Funguje to.

Pracovný tím, ktorý potiahne v ťažiskových situáciách

Iným riešením je dočasne posilniť tím a predĺžiť pracovný čas. Pozrite si časy objednávok a podľa toho sa prispôsobte, kedy budete zákazníkom k dispozícii. Počas Black Friday budú ľudia využívať aj telefóny. Ak budete dostupný, je vyššia šanca, že kúpia práve u vás.

Časová slučka na zľavy

Počas akcie Black Friday vytvorte časovú slučku. Obmedzte dobu trvania zľavy, napríklad v košíku zákazníka zapnite odpočítavanie, aby vedel, dokedy mu platí jeho cena na tovar, o ktorý prejavil záujem. V Google Ads viete pripraviť reklamy, v ktorých sa odpočítava čas do skončenia zľavy. Veľmi účinné.

Pozor, niektoré cenové porovnávače umožňujú pozrieť si cenu tovaru v čase, to znamená od začiatku predaja aj za posledné týždne. Mnohí zákazníci si produkty sledujú, vyčkávajú na lepšiu cenu – najmä počas Black Friday či predvianočných zliav.

Vianočné kampane aj kampane Black Friday vždy pripravujte s predstihom, aby ste sa vyhli komplikáciám, či už s produktami alebo bannermi. Samozrejme, ako to už býva,  počas všetkých veľkých akcii sa vždy pripravte na neočakávané problémy.

Potrebujete pomôcť s predajom? Navrhneme, pripravíme a nastavíme reklamné kampane, ktoré počas akcií potiahnu váš eshop alebo B2B predaj. Využite naše skúsenosti.

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.