Skip to main content

Ako zlepšiť personalizované emaily

od | nov 23, 2023 | Copywriting, Blog, e-commerce

„Ahoj {{meno}}. Sme radi, že ste sa pridali do našeho newletteru. Radi by sme Vám ponúkli v nastávajúcom mesiaci nasledovné produkty v zľave“

Dostali ste niekedy podobný email z webovej stránky, kde ste sa nedávno prihlásili do odberu noviniek alebo realizovali nákup?

Chceli ste odoberať zaujímavé novinky o zaujímavej online službe, alebo ste po realizovanom nákupe produktu cez eshop čiastočne frustrovaní a neviete či ste vôbec mali zveriť svoje údaje práve tejto spoločnosti? Toto je príklad neúspešne nastaveného emailu s nefunkčným dynamickým (personalizovaným) obsahom. Ako teda zlepšiť personalizované emaily?

Či už ste developer, ktorý vytvoril svoju aplikáciu ako malý startup, alebo naopak obchodník s už etablovanou a rastúcou značkou, potrebujete mať dobre fungujúci newsletter. Vaši klienti predsa čakajú na potvrdenia objednávky, limitované ponuky alebo tipy na efektívnejšie využívanie vašich online služieb. Nedovoľte im, aby si vybrali vašu konkurenciu.

Čo je personalizovaný email?

Personalizované emaily sú emailové správy prispôsobené konkrétnemu príjemcovi. Sú považované za súčasť automatizovaného marketingu. Vytvorené sú pomocou špecifických šablón, ktoré sa stávajú individuálnymi (personalizovanými) vďaka dynamickému obsahu.

Zákazníkovo meno, poloha, dátum narodenia, alebo nákupné správanie na eshope – skoro každý z uvedených parametrov sa mení od zákazníka k zákazníkovi a môže ovplyvniť druh informácie obsiahnutej vo vašej emailovej správe.

Práve dynamický obsah slúži na prispôsobenie emailov. Takto vylepšený email dokážete obohatiť o údaje o používateľoch alebo dokonca zobrazovať rôzne informácie rôznym používateľom. Držať si svojich tak pravých, získaných zákazníkov pri svojom biznise.

Oslovenie v uvítacej vete

Prvá zo spomenutých možností vám umožní zahrnúť alebo nahradiť informácie o používateľovi v šablóne. Spomenutý postup sa realizuje pomocou premenných (istá forma symbolov alebo zlučovacích značiek).

Najbežnejším príkladom je odoslanie newsletteru na zoznam odberateľov a práve cez symboly vloženie ich krstných mien do uvítacej vety. V tomto prípade použijete jednu šablónu a pridáte napríklad značku “{{meno}}” na prispôsobenie. Značky sa líšia od typu použitého emailového riešenia.

“Transakčné” emaily

Táto metóda platí pre hromadné alebo transakčné emaily. V prípade transakčných emailov pridáte mechanizmus riadený udalosťami, ktorý funguje podľa akcií používateľov a spúšťa odoslanie konkrétnej šablóny. Napríklad sa zaregistrujete do aplikácie a dostanete uvítací email.

Transakčné emaily sa v tomto kontexte neodkazujú výhradne na akciu nákupu a predaja produktu. Spúšťajú sa keď sa akákoľvek “transakcia” udeje. Môžu teda zahŕňať široké spektrum “transakcií” ako napríklad žiadosť o obnovenie hesla, prekonanie nového rekordu vo vašej bežeckej aplikácii alebo pridanie novej karty vo vašom účte. Môže to byť doslova akákoľvek akcia, ktorá môže vyvolať reakciu – transakčný email.

Marketingové emaily – newsletter

Emaily tohto typu sú známe ako newslettery typicky rozosielané hromadne. Informujú o aktualizácii produktov, najčastejšie s rovnakým obsahom a doručujú sa všetkým príjemcom v rovnakom čase.

Cieľom spomenutých newsletterov je zvyčajne odporučiť produkt alebo funkciu, prípadne vzbudiť záujem o aktualizáciu vášho predplatného (subscription). Inými slovami – niečo vám predať z aktuálnej ponuky.

Personalizácia “if – then”

Existuje aj pokročilejší typ personalizácie – vkladanie obsahu. Nasledovný typ personalizácie využíva logiku „if – then“ (ak – potom) a umožňuje vám zobraziť rôzne časti obsahu rôznym používateľom. Takýmto spôsobom ostáva základná šablóna rovnaká, ale obsah konkrétnych sekcií sa líši.

Napríklad môžete tak posielať aktualizácie svojho blogu. Pre marketérov zobrazíte zoznam článkov publikovaných v kategórii “marketing” a pre vývojárov – “o vývoji“. Zároveň hlavná téma newsletteru – “aktualizácie produktu“ spolu s hlavičkou a pätou obsahu zostanú rovnaké.

Typy personalizovaných emailov a prečo ich chcete

Považujeme za samozrejmosť vidieť naše mená pri oslovení v newsletteroch alebo byť informovaný o podrobnostiach našej objednávky v emailových potvrdeniach. Rozvoj digitálnych trendov nám prináša možnosti ako zautomatizovať správy na individuálnej úrovni. Existuje relatívne nový pojem – behaviorálna marketingová automatizácia.

Prečo by vás práve tento termín mal zaujímať? Vo všeobecnosti získať nového zákazníka vás stojí viac úsilia ako si udržať už existujúceho. Správne zavedené automatizačné procesy v personalizovaných emailoch majú za následok spokojných zákazníkov. Sú ďalším dôležitým aspektom úspechu vášho online produktu.

Ako môžete lepšie zaobchádzať so svojimi zákazníkmi posielaním správnych personalizovaných a automatizovaných emailov spíšeme aspoň v tých najdôležitejších bodoch:

Uvítacie emaily

Odošlite priateľské pozdravenie – potvrdenie vytvorenia účtu, aby váš nový zákazník vedel, že registrácia bola úspešná. Bude tak pokračovať v používaní vašej služby.

V prípade nákupu na eshope takto nezabudne na vytvorený účet a pri budúcom nákupe nemusí vypĺňať adresu pre doručenie a prípadné ostatné informácie.

Pre lepšiu personalizáciu vám postačí krstné meno používateľa. Jeho poloha, preferovaný jazyk, prípadne zariadenie môže pomôcť pri hlbšom prispôsobení obsahu v newsletteroch.

Prodigi – tlačová služba a jej email notifikácia pri realizácii prvej objednávky, Zdroj: Prodigi.com

Registračné emaily

Registračné emailové správy sú široká skupina emailov, ktoré sú väčšinou určené na zvýšenie spokojnosti zákazníkov v procese registrácie. Osvedčeným postupom je odosielanie série emailov, ktoré používateľovi pomáhajú lepšie spoznať napríklad mobilnú aplikáciu, konto na webovom portály, eshope.

Aktivovať si tak čerstvo vytvorené konto pomocou rôznych typov verifikácie (emailový link, sms) a vyťažiť z neho v ďalšom používaní maximum.

Coursera – výučbová služba a jej email notifikácia pri registrácii, pre potvrdenie registračného emailu, Zdroj: Coursera.org

Emaily na výročie

Prečo neosláviť narodeniny vašeho zákazníka formou emailu? Výročia zákazníkov môžu byť ponúknuté spolu so zľavou. Narodeniny nemusia byť jedinou časovou podmienkou. Meranie vernosti a dĺžky pôsobnosti vo vašej službe napríklad po dĺžke jedného roka spojeného so zľavou môže byť považované za vhodný benefit pre obe strany.

Ak je vaším podnikaním elektronický obchod, možnosti motivovať zákazníkov k nákupu sú obmedzené iba vašou predstavivosťou. Navrhnite im zľavy k narodeninám, na medzinárodný deň bicyklovania, letné promo.

TIP: Nemáte detailné údaje svojich zákazníkov? Ak ste pri spustení eshopu nemali zapracovanú položku “dátum narodenia” pre vyplnenie a implementovali ste ju neskoršie, nezúvajte. Ponúknite nárast zľavy na základe dôslednosti vyplnených údajov na zákazníkovom profile. Váš zákazník tak bude mať dôvod na vyplnenie a vy získate plný repertoár možností pre budúcú personalizáciu emailových správ.

Aktualizácie produktu, sortimentu

Zbierate pripomienky zákazníkov k vašej službe? Pýtali sa vaši používatelia na chýbajúcu funkciu a vy ste ju práve zapracovali? Uchovajte takýto typ informácií vo svojej databáze a informujte o ich zapracovaní a aktualizácii. Ak vaša funkcia v online službe, aplikácii vyrieši problémy používateľov, radi za ňu zaplatia.

V prípade ak predávate oblečenie, môžete posielať oznámenia o pridaní novej kolekcie na základe preferencií (alebo správania) vašich zákazníkov. Ponúknite im tak (pánske, dámske kolekcie, športové alebo neformálne oblečenie)

Coibase služba a jej email notifikácia o aktuálnom stave kurzu vybraných krypto mien s odkazom na novinky, Zdroj: Coinbase.com

Správy na základe predchádzajúcich nákupného správania.

Ak si váš zákazník kúpil sako na vašom internetovom obchode raz, je menej pravdepodobné, že by si o mesiac kúpil ďalšie. Je to však dobrá príležitosť ponúknuť mu ďalší pestrý výber kravát, manžiet a košiel z rôznych materiálov.

Alebo ak propagujete online platformu s určeným limitom a váš používateľ sa blíži k dosiahnutiu mesačného limitu, je čas ponúknuť mu rozšírenie (upgrade).

Apify služba na získavanie dát z webov a jej email notifikácia po zanechaní názoru na službu s kódom pre uplatnenie $5 kreditu, Zdroj: Apify.com

Časovo omedzené ponuky

Vaši zákazníci si nedávno prezerali niekoľko produktov na vašom eshope, no neuskutočnili nákup. Prípadne ich vložili do košíka, ale nerealizovali nákupný proces do konca. Ponúknite im na uvedené produkty zľavu s obmedzenou dobou trvania.

Amazon Web Services email notifikácia po registrácii, ale nevyužití služieb, nabáda na vytvorenie služby a absolvovanie kurzov, Zdroj: Aws.amazon.com

Aktualizácia newsletterov nepočká

Uviedli sme len niekoľko príkladov emailov zacielených na konkrétnych používateľov vašej online služby alebo zákazníkov eshopu. Nenechajte sa zviazať nástrojom, ktorý momentálne používate a hľadajte riešenia. Buďte kreatívni a neustále vytvárajte nové možnosti ako obohatiť, ale aj vybalancovať vašu emailovú komunikáciu.

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
Stan

Stan