Skip to main content

Influencer Marketing – trend 21. storočia

od | máj 19, 2022 | Trendy, Instagram

Kto sú influenceri?

Sú influenceri celebrity, trendsetteri, mienkotvorcovia alebo ambasádori? Dá sa povedať, že áno.
Influencerov môžeme definovať ako subjekty, ktoré v online priestore využívajú svoj potenciál za účelom ovplyvňovania verejnosti a poskytujú svoje služby, zamerané na propagáciu výrobkov a služieb pre dosahovanie cieľov jednotlivých značiek.

Aký je rozdiel medzi mikro a makro influencerom?

Vo všeobecnosti môžeme influencerov rozdeliť do viac než len dvoch skupín.
Poznáme:
Nano – influencerov: 1000 – 10 000 followerov
Mikro – influencerov: 10 000 – 100 000 followerov
Makro – influencerov: 100 000 – 1 000 000 followerov
Mega – influencerov: 1 000 000 + followerov

Rozdelenie influencerov, mega, makro, mikro, nano

Zdroj: Allairt

Skupiny influencerov na slovenskom trhu

Vzhľadom na počet obyvateľov, nie je prekvapením, že influenceri sú v rámci slovenského merítka rozdelení len do 2 skupín a to:
Mikro: 500 – 10 000 followerov
Makro: 10 000 – 1 000 000 followerov

Aký prínos predstavujú influenceri pre firmy?

Ako sa influencer marketing stáva čoraz populárnejším, môžeme aj ciele, ktoré tvorcovia pomáhajú firmám napĺňať, segmentovať do viacerých oblastí a to napríklad:

Povedomie o značke
Priniesli ste na trh novú značku a chcete preraziť? Alebo ste práve naopak na trhu už nejaký ten piatok, ale stále sa vám nepodarilo dostať do povedomia spotrebiteľov? Influenceri vám pomôžu ľahko zvýšiť povedomie o značke.
Ak by ste chceli začať spoluprácu priamo s makro influencerom, dobre to zvážte. Je síce pravdou, že čím má influencer viac followerov, tým je väčšia pravdepodobnosť, že váš produkt alebo službu uvidí čo najviac ľudí. Ale v prípade, ak vlastníte napríklad kozmetický salón v Bratislave a chcete získať novú klientelu, bude pre vás výhodnejšie zvoliť influencera s menej followermi priamo z Bratislavy, ktorý váš podnik zviditeľní pre potenciálnych zákazníkov a nie pre ľudí  na druhom konci republiky.

Dôvera
V dnešnej dobe ešte môže, ale nemusí platiť pravidlo, čím väčšia celebrita, alebo čím väčší počet followerov, tým väčšia dôveryhodnosť. Ak ide o dôveru a autenticitu v online svete, zákazníci čoraz viac preferujú menších, teda mikro-influencerov, ktorí ich autentickým obsahom dokážu presvedčiť o funkčnosti a dôveryhodnosti propagovaných výrobkov alebo služieb a tak potenciálnych zákazníkov priviesť až ku kúpe. Ak si chcete získať dôveru u svojich zákazníkov, je dobré vsadiť na dlhodobé spolupráce namiesto jednorazových.

Nárast predaja
Chystáte sa vystreliť svoje predaje do astronomických výšin ? Najprv si pripravte peňaženku. Zvýšenie nie len povedomia, ale aj predajov vďaka zvučnému menu influencera, ktorý má širokú  fanúšikovskú základňu, môže byť finančne náročné. Influenceri, ktorí sú si vedomí svojej hodnoty, sa nestránia si vypýtať sumy z ktorých sa vám zatočí hlava. Avšak táto investícia sa vám pri správnej kombinácii marketingových nástrojov môže vrátiť skôr než by ste čakali.

Kde je vaša cieľovka?

Dnes už naozaj nie je núdza o sociálne siete, pričom každá má iný charakter a je vhodná pre rôznu cieľovú skupinu.
Na ktorej sieti je vaša cieľovka? (Údaje sú aktuálne k januáru 2022).

Instagram:
1 649 700 – 30,3%  slovenskej populácie
25 – 34 rokov: 34,2%

Facebook:
3 572 600 – 65,6% slovenskej populácie
25-36 rokov: 26,5%

YouTube:
4 054 257 – 74,4% slovenskej populácie
Odhadovaný vek užívateľov:  15 – 35 rokov

TikTok:
Presný počet slovenskej populácie na TikToku je neznámy, avšak odhadom je ich približne okolo 600 000.
Odhadovaný vek užívateľov:  13 – 24 rokov

Zdroj: Datareportal

Ako vybrať správnu platformu pre značku?

Pri výbere platformy pre váš produkt, alebo službu si najprv zodpovedajte nasledovné otázky.

👉Má táto platforma demografickú skupinu, ktorej predáva moja značka?
👉Využívajú ju používatelia na nakupovanie/objavovanie nových značiek?
👉Dosahujú moji konkurenti úspech v tomto priestore?

Aj napriek veľkej konkurencii stále platí, že Instagram je najefektívnejšou platformou z hľadiska influencer marketingu. Každá zo sociálnych sietí je vhodná pre iný druh kontentu.

Facebook: zameranie sa na špecifické publikum a získanie si nových klientov
YouTube: prehĺbenie vzťahov so zákazníkmi a spoznanie vašej značky
Instagram: pridaná hodnota pre spoločnosť, zvýšenie engagementu a zvýšenie povedomia
TikTok: propagácia podniku na kreatívnej úrovni

Kto sú influenceri na Slovensku?

V roku 2021 zažil slovenský influencer marketing naozaj obrovský boom, čo môže byť spôsobné aj príchodom covidovej pandémie. V dôsledku nej, stratilo veľa ľudí  zamestnanie a teda si museli nájsť nový spôsob živobytia. Sociálne siete čakali na týchto ľudí s otvorenou náručou a preto, tým vyvoleným, ktorí mali v sebe štipku kreativity sa podarilo dostať do skupiny mikro – influencerov.
Medzi najpopulárnejších influencerov, môžeme zaradiť  Youtuberov, ako Lucypug, Janahrmi, Exploited a pod., ktorí svoju tvorbu a spolupráce rozšírili z Youtube na Instagram.  Prečítajte si článok o  TOP slovenských youtuberoch 2022.
Za influencerov môžeme pokladať aj celebrity (spevákov, hercov, modelky či politikov), ako napríklad Dominiku Cibuľkovú či Zuznau Vačkovú, ktorí na sociálnych sieťach vyjadrujú svoje názory, tým ovplyvňujú verejnosť a propagovaním produktov od známych značiek na sociálnych sieťach si vedia privyrobiť nemalé peniaze. Treťou skupinou sú ľudia, z ktorých sa stali influenceri vďaka pridávaniu videí a fotiek na Instagram či TikTok ako napríklad Valden, Fero Joke, alebo Bianka Rumanová.

Mnoho ľudí influencer marketing a prácu influncerov odsudzuje, avšak treba uznať, že šikovným patrí svet a možno nie všetkých, ale aspoň „prvotných“ influencerov môžeme uznávať za ich odhodlanie s ktorým sa prebojovali cez ťažké začiatky a dnes si užívajú plody svojej práce. No a influencer marketing, je len ďalšou, no zato efektívnou odrodou online marketingu, ktorá tu ešte nejaký ten čas rozhodne zotrvá.

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
Karin

Karin

Do iFocus, som nastúpila ako čerstvá absolventka vysokej školy. Pred nástupom, som však stihla 6-mesačnú marketingovú stáž v Španielsku, kde som zistila, že marketing je ten smer, ktorým sa chcem v pracovnom živote uberať. Som rada, že mi agentúra iFocus, dala šancu sa ďalej rozvíjať a vzdelávať v oblasti digitálu. Marketing je dynamické odvetvie, v ktorom sa človek nenudí a musí sledovať nové trendy, byť neustále v strehu a otvorený novým výzvam. To je presne to, čo ma na marketingu a práci v iFocus baví najviac.