Keď vlastník e-shopu alebo B2B webu chce zviditeľniť svoj biznis bez platenej reklamy Google Ads, je tu práve jedna z možností ako SEO – optimalizácia pre vyhľadávače, ktorá prichádza na rad. Optimalizácia pre vyhľadávače je po dosiahnutí výsledkov jedna z foriem skoro pasívnej návštevnosti webu. Dôvodom, prečo sa zmieňujeme “skoro” je, že v konkurenčnom prostredí nie ste sám, kto optimalizuje pre vyhľadávač a tak dosiahnuté výsledky nie sú trvalé.
Akých piatich najbežnejších chýb sa môžete dopustiť, ak realizujete SEO interne (inhouse) pre svoj web / e-shop? Nižšie spomenuté sú najbežnejšie problémy, ktoré mohli pri vašej optimalizácii pre vyhľadávače uniknúť pozornosti.
1. Sitemapa
Čo je sitemapa? Sitemapa je súbor vo formáte XML, ktorý obsahuje URL adresy a podporné informácie ku každej z adries. Samotná sitemapa je kostra štruktúry webu, ktorá pomáha vyhľadávačom nájsť početné stránky a podstránky webu a dôsledne porozumieť štruktúre vašej domény. Spomenuté údaje o URL adresách a samotné URL adresy následne roboty vyhľadávačov (Google.sk) prejdú a spracujú omnoho rýchlejšie, následne ich preberú na spracovanie – zaindexovanie.
Ideálny spôsob vytvorenia sitemapy je jej generovanie použitým CMS a tak zabezpečiť aby všetky existujúce, potrebné URL adresy boli zahrnuté do sitemap štruktúry.
Zdroj: ifocus.sk
TIP:
Ak si nie ste istý či sitemapa spĺňa všetky technické požiadavky, skontrolujte si oficiálnu technickú dokumentáciu na Google Search Central. Okrem limitu počtu stránok na jednu sitemapu – 50,000 URL adries nájdete odporučenie na správny tvar a syntax sitemapy.
V prípade, že spravujete e-shop, takúto sitemapu vytvorte aj pre obrázky – takzvanú Image Sitemap. Produkty sú častokrát vyhľadávané cez Google Images a tak zabezpečíte, že fotografie vašich produktov nájde potenciálny návštevník aj tam.
2. Indexácia
Čo je indexácia? Je to spracovanie jednej, alebo sady URL adries do indexu vyhľadávača a následne zobrazenie URL adresy webstránky vo vyhľadávači. Inak povedané robot vyhľadávača navštívi stránku a jej obsah uloží do vlastnej databázy na ďalšie spracovanie a teda o jednotlivých podstránkach vie.
Urýchlenie indexácie
Indexácii je možné napomôcť. Riešenie ponúka priamo Google. Jedná sa o nástroj Google Search Console, ktorý je dostupný po prihlásení do Google účtu. Vložením priameho linku na sitemapu v rozhraní Google Search Console dokážete vyžiadať návštevu Google bota pre váš zoznam podstránok v nej.
Samotné spracovanie sitemapy cez Google Search Console nie je však vždy 100% a sami odsledujete, že aj keď vám rozhranie zahlási “Sitemap submitted successfully” a zobrazí počet nájdených (Discovered pages) k indexácii nedôjde až tak svižne. Jednoducho nečakajte zázraky.
Zdroj: rankmath.com
TIP:
V prípade ak používate ako CMS samotný WordPress odporúčame použiť na cielenú indexáciu plugin Rank Math a jeho integráciu Google Indexing API Plugin. Prepojením pluginu s Google Search Console profilom konkrétneho webu a následne nastavením Indexing API v rozhraní Google Cloud Platform zabezpečítie priame posielanie podstránok do indexu – prikážete, aby boli crawlované. Celý návod na implementáciu nájdete na oficiálnom návode na Rank Math blogu.
3. Štruktúra stránok
Zdanlivo zanedbateľný návrh štruktúry webu, e-shopu je práve naopak krok, ktorý je pri tvorbe webu strategický. Práve logickým rozdelením hlavných stránok a podstránok, prehľadnou štruktúrou kategórií a podkategórií pomôžete nielen v prehľadnosti vašeho sortimentu, služieb, ale aj samotnému vyhľadávaciemu botovi porozumieť dôležitosti jednotlivých stránok. Vzájomné prelinkovanie týchto podstránok – odkazovanie z textu na najdôležitejšie stránky, tzv. “money pages” podporí stránky aj vo výsledkoch vyhľadávania.
Interné linkovanie
Manuálna kontrola interného linkovania je náročná činnosť. Dôvodom je aj udržanie prehľadu zvolených slovných spojení a vzájomného prelikovania podstránok.
Zdroj: ifocus.sk
TIP:
Pre lepšiu kontrolu prelikovania podstránok – interné linkovanie odporúčame náš interne vyvinutý WordPress plugin iFocus link nest lite. Ponúka možnosť zvoliť slová z ktorých chcete linkovať a konkrétnu stránku, na ktorú má odkaz smerovať. Plugin následne prejde všetky stránky domény a realizuje odkaz zo slovných spojení automaticky.
4. Titulky a meta popisky
Meta titulok a meta popiska sú informácie, ktoré zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania – v SERP-e. Potenciálny návštevník po ich prečítaní zváži, či na stránku klikne alebo nie. Môže sa stať, že sa pri spustení webu pozabudne na tento detail a vo výsledkoch sa zobrazujú neforemné titulky a popisky. Čo by ste mali dodržať pre ich správne využitie?
Základy tituliek a popiskov
Titulka:
obsahuje približne 50-60 znakov
okrem názvu podstránky zahŕňa názov brandu, značky alebo názov eshopu
je unikátny
kľúčové slovo na ktoré sa zameriavate sa nachádza v úvode titulky a ako ekvivalent v H1 tagu
Popiska:
obsahuje približne 150-160 znakov
obsahuje ekvivalent (vyskoloňovaný tvar) kľúčového slova
výstižne popíše, čo je obsahom stránky
použitie znakov, ktoré upútajú pozornosť – technické parametre produktu, cena, telefónne číslo
TIP:
V prípade, ak web / e-shop beží na WordPress CMS, je pre lepšiu kontrolu tituliek a popiskov vhodné použiť aspoň čiastočnú automatizáciu. WordPress SEO pluginy ako Rank Math, alebo Yoast SEO, umožňujú automaticky vygenerovať titulky aj popisky. Predsa len pre dôslednejšiu a cielenejšiu správu je ideálne realizovať za pomoci týchto pluginov export do CSV, následný prepis a úpravu tituliek a popisiek a v závere import cez plugin späť do WordPress CMS.
5. Pomalé načítanie stránok
Určite to poznáte, prekliknete sa na vybraný výsledok v SERP-e, ale ak sa web dlho načíta a vidíte len určitú časť obsahu, je možné, že web predčasne opustíte. Túto metriku rýchleho opustenia vnímajú aj samotné vyhľadávače ako signál pre prehodnotenie výsledkov vo vyhľadávaní.
Testovanie rýchlosti
Rýchlosť vašeho webu sa stala jedným z faktorov pre rozhodovanie Google, na akú pozíciu vás radí. Ak máte pocit, že váš web je svižný skontrolujte jeho mobilnú verziu. Čo všetko je potrebné zapracovať pre zrýchlenie webu v rámci kódu odsledujete aspoň orientačne za pomoci nástroja PageSpeed Insights.
Zdroj: pagespeed.web.dev
TIP:
Pri správe obrázkov na WordPress CMS a hlavne pri menších weboch skonvertujte svoje nahraté obrazové prílohy cez Shortpixel plugin (platený) alebo Converter for Media (bezplatný) do podporovaných formátov WebP alebo AVIF. Nezabudnite na výber vhodného hostingu podľa geografickej blízkosti trhu na ktorom podnikáte. Viac sme sa testom hostingov venovali v našom blogu “Web s hodnotením 100 zo 100”.
Požiadajte svojho vývojára o komprimovanie zdrojových súborov kódu ako HTML, CSS a JS a nastavenie takzvanej cache (ukladanie obsahu do medzipamäte). Prípadne si pomôžte svojpomocne nasadením Cloudflare WordPress pluginu.
6. Zabudnutý development
Pri hektickom spúšťaní webu, ale často krát aj pri vývoji nového webu / e-shopu sa môže pozabudnúť nastavenie zakázania indexácie vyvíjaného webu. Či už riešite len redizajn, alebo čiastočné úpravy a tak sa obsah veľmi nemení. Následne po spustení nového webu sa v SERP-e nachádzajú dve skoro identické verzie webu. Niečo podobné, ale so statusom 404, sa stalo aj veľkým hráčom na trhu ako je napríklad Adobe Inc..
Príklad:
Ostrá verzia webu: https://vasawebstranka.sk
Pripravovaná verzia webu: https://new.vasawebstranka.sk alebo https://vasawebstranka.sk/new
Takéto URL adresy sú duplicity skoro identického obsahu.
TIP:
Ak už máte po spustení testovacej vyvíjanej verzie webu na ostrú prevádzku a chcete vidieť stav, či nedošlo k indexácii napríklad subdoménového webu použite vo vyhľadávači google operátor: site:*.vasawebstranka.sk.