Skip to main content

Ako začať robiť podcasty?

od | nov 16, 2022 | Trendy

Ľudia vás môžu aj počúvať: Ako začať robiť podcasty?

Podcasty naberajú v poslednej dobe na popularite. Ich výhodou je, že môžete robiť inú činnosť a popritom počúvate a získavate nové informácie. Podcasty obohatia aj váš marketing.

Nárast popularity podcastov sa deje na celosvetovej úrovni. Aj na Slovensku ich počúva čoraz viac ľudí. Možno menej čítame a viac počúvame.

V podcaste dokážete odprezentovať témy komplexnejšie, pričom stále udržíte pozornosť počúvajúceho. Je to totiž menej náročné ako pri texte na web stránke.

Podcast ako nový fenomén?

Podcast je audionahrávka, ktorú si môžete kdekoľvek vypočuť, či už z aplikácie vo vašom smartfóne alebo z počítača či notebooku. Zvukovú nahrávku pripravuje tvorca, ktorý môže byť súčasne aj moderátorom celého podcastu. Podcast môže byť postavený na jednom moderátorovi – teda na monológu alebo na hosťoch, ktorí o zvolenej téme rozprávajú. V súčasnosti začínajú prevažovať podcasty formou dialógu. Je to dynamickejšie a príjemnejšie na počúvanie.

Podporte svoju značku

Cez podcasty oslovíte nové cieľové skupiny. Vyberte si témy, ktoré sa dotýkajú oblasti vášho podnikania a pútavo ich spracujte. Audionahrávky nemusia byť dlhé. Do podcastu zároveň môžete vložiť upútavky na váš produkt alebo služby. Týmto spôsobom postupujte, ak si dáte podcasty vyrobiť aj externistami.

Reklama v podcaste

Výhodou podcastu je to, že ak ľudí zaujmete, začnú si o téme hľadať ďalšie informácie. Tým získavate výhodu, že sa obrátia na vás. Samozrejme, vzniká tým aj vyššia zapamätateľnosť značky.

Ak do podcastov umiestnite ešte nenásilnú reklamu na vaše produkty či službu, získavate ďalšiu výhodu. Spot môže mať aj viac ako 30 sekúnd. Použite ho však len v úvodnej časti a potom približne v strede podcastu. V závere audionahrávky býva už totiž pozornosť poslucháčov oslabená a message vašej reklamy by tak mohol vyznieť do stratena.

Akú výbavu na podcast?

V skratke si predstavíme základné technické možnosti, ktoré sú vhodné, ak s podcastom len začínate. Hoci investícia do kvalitnej technickej a softvérovej výbavy sa vždy oplatí.

Na začiatok si však vystačíte s kvalitnejším diktafónom, pripadne aj s použitím externého mikrofónu. Veľmi dobre sa pracuje aj s mikrofónom Yeti, ktorý umožňuje viaceré možnosti nastavenia nahrávania zvuku – dokonca aj pre snímanie aj dialógu.

Investícia sa vám vráti v podobe  externej zvukovej karty. Zvykne sa predávať aj s príslušným softvérom na nahrávanie. Zvukovú kartu pripojíte k vášmu notebooku alebo počítaču a môžete sa pustiť do práce. Ku karte treba aj mikrofón, osvedčené sú napríklad od značky Shure.

Pre začiatok na nahrávanie a úpravu zvuku stačí voľne dostupný softvér Audacity. Pre vyššiu kvalitu siahnite po platených aplikáciách a softvéroch, ktoré umožňujú profesionálnejšiu prácu so zvukom a strihom.  

Úvodnú znelku, rôzne džingle a zvuky, ktoré majú predeliť plynutie podcastu odporúčame stiahnuť z platených zvukových bánk.

Dôležité sú tiež slúchadlá, aby ste počuli, čo nahrávate. Celej nahrávke musí predchádzať testovanie nastavenia zvuku a výslednej nahrávky. Vždy si kúsok nahrajte a vypočujte. Ak je zvuk bez ruchov, šumov či iných chýb, pustite sa do toho.  

Kam umiestniť hotový podcast

Veľmi obľúbená platforma pre publikovanie podcastov je Anchor.fm. Z neho sa vaše podcasty dostanú do najznámejších streamovacích služieb. Napríklad Spotify, Google podcasts, Apple podcasts a podobne.  Tiež si môžete skopírovať RSS odkaz a umiestniť ho na webstránku a mať tak podcast dostupný aj na webe.

Dostaňte podcast k čo najviac ľuďom, aj cez reklamu

Zavesením podcastu na jednotlivé platformy pre počúvanie neznamená, že automaticky budú vaše nahrávky ľudia počúvať.

Ak chcete tento proces urýchliť, musíte na to ísť cez rôzne externé zdroje. Podporiť počúvanie podcastu cez sociálne siete, influencerov, Google Ads a ďalšie platformy. Reklamou na Spotify dokážete tiež osloviť publikum a výhodou je, že si váš podcast môže hneď aj vypočuť. 

 

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.