Koľko stojí kliknutie?

Koľko stojí kliknutie? Veľmi častá otázka klientov, ktorí začínajú s online reklamou. Bežná je aj požiadavka na cenník za kliknutia odvodený od ich množstva, prípadne inej obchodnej veličiny. Ale žiadny pevne stanovený cenník neexistuje. Môže to vyzerať komplikovane, veď pevne stanovené ceny by priviedli do nákupu kliknutí z online reklám poriadok. Prečo teda nie je cena vopred pevne stanovená a zverejnená?

Pretože reklamné systémy Google Adwords pre reklamu na Googli, ale aj Facebook pri reklame na sociálnej sieti zvýhodňuje inzerentov, ktorí majú kvalitnú a relevantnú reklamu. Dôvod je jednoduchý. Aj Google aj Facebook si uvedomujú, že budú úspešní len vtedy, keď ich webstránky budú príjemné a atraktívne pre užívateľov, ktorí sa v tom prípade budú opakovane vracať. Neatraktívna reklama, ktorá by sa zobrazovala nesprávnym užívateľom je v rozpore so spomínaním dlhodobým cieľom o príjemnom zážitku.

Cena za kliknutie sa určuje vždy pre dané zobrazenie. V momente, keď sa načítavajú výsledky hľadania Google na zadané slová bleskovo prebehne aukcia. Účastníkmi aukcie sú všetci „záujemcovia“ inzerenti, ktorí dávajú svoju cenovú ponuku. Ale nejde o triviálnu akciu, pri ktorej platí pravidlo, že najvyššia ponuka vyhráva. V online aukcii sa okrem ceny zohľadňuje relevancia reklamy a kvalita webstránky. Preto napríklad vo vyhľadávači Google sa môže stať, že sa inzerent, ktorý je na prvom mieste, platí menej ako ten, čo je pod ním. To sú hlavné dôvody, prečo nie je možné cenu kliknutia zverejniť, výsledok aukcie nie je vopred známy a vždy ide o novú aukciu.

Zabezpečiť kvalitu kampaní a relevanciu reklamy je veľmi dôležité. Je to úloha pre skúseného online marketéra. Porovnanie výsledkov, keď si klient sám spravoval Facebook kampaň a keď správu robili profi marketéri, si môžete prečítať v našej prípadovej štúdii, kde sme klientovi znížili cenu za kliknutie o 59,5%.

Ak nechcete, aby vaša firma skončila len pri neefektívnom platení za kliknutia, zamerajte sa najmä na kvalitu.  Nemáte potrebné skúsenosti alebo kapacity? Ozvite sa nám.

Koľko stojí kliknutie v Google?

Cena je rôzna. Závisí od mnohých faktorov, z ktorých mnohé vieme ovplyvniť správnym nastavením reklám. Niektoré faktory však závisia iba od Google. Ako navigáciu pri zohľadňovaní cien využijeme Plánovač kľúčových slov (Keyword Planner), ktorý nám napovedá vyhľadávanosť slova i jeho priemernú hodnotu. Od nej sa odvíja aj cena za preklik. Podľa sezónnosti sa táto cena môže meniť. Súčasne však závisí aj od ponuky konkurencie. O tom, či sa vaša reklama na dané kľúčové slovo zobrazí alebo nie, sa rozhoduje v akejsi virtuálnej aukčnej sieni. Jedným z parametrov je ten, kto ponúkne viac. Ale nie je to najpodstatnejší parameter. Google zohľadňuje ďalšie náležitosti.

Zodpovedajú vaše kľúčové slová aj vašej ponuke a webstránke? Google sa na to pozerá prísnym okom a podľa toho aj rozhoduje, či vašu reklamu v danom momente zobrazí alebo nie. Ak kľúčové slová so stránkou nesúvisia, môže reklamu úplne zamietnuť. K zamietnutiu môže však dôjsť aj vtedy, ak vaše kľúčové slová sú správne, no ponúkate tovar alebo služby, ktoré Google zo svojej ponuky vylúčil. Ide napríklad o rôzne lieky alebo služby v oblasti estetickej chirurgie či erotický alebo pornografický materiál.

Ako teda viem, že moja reklama v Google je kvalitná?

Google ukazuje vaše skóre kvality a skóre optimalizácie. Skóre kvality prideľuje reklamám Google a to na stupnici od 1 – 10. Ak dosiahnete úroveň siedmych bodov a viac, znamená to, že Google vás berie. Máte reklamu nastavenú správne a jej obsah zodpovedá obsahu a kľúčovým slovám na stránke. Vaše úsilie by preto malo smerovať na získanie čo najlepšieho skóre optimalizáciou reklamy a aj obsahu webstránky.

Čo ešte Google zohľadňuje?

Vaše skóre kvality porastie, ak vám klesne miera odchodov z webovej stránky. Ak z vašej stránky ľudia vo veľkom odchádzajú a trávia tu minimum času, je to pre Google zlý signál. Z tohto údaju totiž vyplýva aj relevancia kliknutia na inzerovaný odkaz. A ten ak je nízky, vaša reklama získa slabé skóre. Reklamy a landing page pripravte teda tak, aby boli pre užívateľov čo najzaujímavejšie.

Google chce kvalitné reklamy

S úspešnosťou reklamy úzko súvisí aj cena. Ak je reklama Googlom vyhodnotená ako kvalitná, tak aj cena za preklik je nižšia. Google čoraz viac chce od inzerentov kvalitné reklamy. Preto pravidelne poskytuje nápovedy a odporúčania, ktoré môžete, ale nemusíte pridávať do vašich reklám. Niekedy sú to odporúčania kvalitné, inokedy nezmyselné – napríklad navýšenie rozpočtu či price extensions (na Slovensku ešte nedostupné). Pristupujte teda k tým návrhom od Google rozumne. Čo je dobré  využite, čo je nevhodné odmietnite. Optimalizáciu reklám držte na úrovni 90 percent a viac. Vtedy máte istotu, že všetko funguje správne. Nezabúdajte však naďalej sledovať štatistiky.

Google prisľúbil, že bude častejšie ponúkať odporúčania do reklám, pravidelne preto kontrolujte váš reklamný účet.

Čo ak konkurencia zvyšuje cenu?

Zvyšujte aj vy. Tak by mohlo znieť jedno z odporúčaní. Pri kľúčových slovách nastavujete maximálnu cenu za preklik. V niektorých prípadoch nezostáva iné riešenie, len ju navýšiť.

Povedzme, ponúkate službu čistenie fasád. Cena za preklik v tejto oblasti sa vyšplhala na 80 centov. Google Ads vás informuje, že vaše nastavenie kreditu za preklik nie je dostačujúce pre zobrazenie na prvej strane vo vyhľadávači. Najrýchlejšie riešenie je navýšiť kredit.

Skôr ako tak urobíte, odporúčame prezrieť si kľúčové slová, zoptimalizovať ich a pohrať sa s longtailovými frázami. Možno v tejto chvíli prídete na zaujímavé výsledky. Voľné kľúčové slová môžu prinášať veľa preklikov, môžu byť aj relatívne drahé, ale vždy si sledujte aj výsledky. Koľko kontaktov vám z danej reklamy a kľúčového slova pribudlo.

Alebo si položte otázku: strávili zákazníci dostatočný čas na mojej webstránke, aby urobili rozhodnutie a kontaktovali ma s požiadavkou? Ak vaša webstránka obsahuje všetky potrebné informácie, ktoré potenciálneho zákazníka privedú až k vám, čas strávenia na webstránke je jednou z dôležitých metrík, ktorú by ste v tomto prípade mali sledovať.

Ak vám informácie chýbajú alebo ľudia odchádzajú či trávia na webstránke veľmi málo času, spravte si podrobný audit webstránky a chyby opravte. Ak sa desíte už samotného spojenia audit stránky, radi sa na váš web pozrieme, zanalyzujeme a dáme odporúčania, čo zlepšiť, aby vaše reklamy fungovali a prinášali zákazníkov.

Pomalá stránka zabíja

Je to tak. Google si potrpí na to, aby sa vaša webová stránka načítavala rýchlo. Má to svoje dôvody. Štatistiky ukazujú, že ľudia sú čoraz netrpezlivejší. Na mobile vyčkajú maximálne tri sekundy, ak sa stránka nenačíta, idú preč. Na počítačoch sú o dve sekundy tolerantnejší. Sami na sebe určite pociťujete nervozitu, keď sa vám stránky načítavajú dlho. Typickým príkladom sú niektoré štátne weby. Žiaľ, hoci váš pohár trpezlivosti riadne pretečie, odísť z nich nemôžete, lebo iné a podobné neexistujú. Iné je to napríklad pri stránke realitnej kancelárie. Načítava sa pomaly, tak pozriete konkurenciu s rovnakou ponukou. A takto by sme mohli vypočítať množstvo stránok. Obchod s elektronikou sa načítava veľmi dlho. Otvoríte konkurenčný eshop. Ak ste sa na eshop chceli dostať z porovnávača tovarov (Heureka, Favi,…), eshop má smolu. Prišiel o peniaze a vy ako zákazník ste jeho stránku ani nevideli.

Zmerajte rýchlosť vašej webovej stránky. Napríklad cez Page Insight Speed alebo GT Metrix. Pre porovnanie po teste vložte aj URL linky konkurenčných stránok. Určite spozorujete rozdiely v jednotlivých meraniach. GT Metrix ukáže o čosi iné čísla ako Page Insight Speed. Skúsili ste? Aké máte skóre?

Zhrnieme si to –  cena za klik v Google

  • Závisí od konkurencie
  • Závisí od skóre kvality a optimalizácie
  • Závisí od kľúčových slov a ponuky na webstránke
  • Závisí od ponúkanej ceny za preklik
  • Závisí od sezónnosti

Čo môžete urobiť pre zlepšenie ceny za preklik:

  • Kvalitné kľúčové slová
  • Kvalitný obsah na Landing Page
  • Optimalizácia reklamy na 90 % a viac
  • Byť lepší ako konkurenti
  • Zrýchliť načítanie webstránky

Koľko ma stojí reklama na Facebooku?

Inzerovanie na sociálnej sieti Facebook je v istých aspektoch výhodnejšie a lacnejšie ako v Google. Počítajte však s tým, že i napriek veľkému prieniku cieľových skupín v Google a Facebooku, zasiahnete trocha odlišnú cieľovú skupinu. Facebook má iné (a myslíme si, že aj lepšie) možnosti cielenia ako Google. Rovnako poskytuje rôzne možnosti nastavenia samotnej kampane a zvolenie cieľa. Od toho potom tiež závisí výsledná cena za preklik. No vstupujú sem rovnako ako pri reklamách v Google aj ďalšie dôležité faktory.

Čo musím spraviť, aby som dosiahol nízku cenu za preklik?

Spravte poriadnu reklamu. Poriadnu kreatívu, vyšperkované cielenie. Ok. Tak tu je mininávod.

Úplne na začiatku sa musíme zmyslieť, čo od reklamy očakávame. Chceme, aby náš príspevok videlo čo najviac ľudí? Fajn, zvolíme si ako objective kampane Post Engagement alebo Reach. Tu sa dá pri kvalitnej kreatíve a optimalizácii cielenia dosiahnuť veľmi nízka suma za zobrazenie. Počet preklikov je samozrejme nižší, pretože hlavným cieľom kampane je zhliadnutie príspevku, jeho komentovanie, lajkovanie či zdieľanie. Áno, aj takáto kampaň má svoj význam.

Na prekliky a zobrazenie cieľovej webstránky nám slúžia websiteclick kampane. V rozhraní Facebook si zvolíme ako objekt kampane návštevnosť. Tu si vieme nastaviť maximálnu cenu za kliknutie, ktorú sme ochotní nastaviť alebo ponechať cenu na algoritmus Facebooku. Pri niektorých kampaniach sa môže vyšplhať cena veľmi vysoko. Aj nad 70 centov. Spravidla nižšia cena za preklik býva, ak si zvolíme v reklame kliknutie na odkaz. Inou možnosťou je zobrazenie cieľovej webstránky.

Aký v tom je rozdiel?

Ak si vyberiete kliknutie na odkaz, ušetríte peniaze. Ale môže sa stať, že užívatelia na vašu reklamu kliknú, ale skôr ako sa im webstránka načíta, odídu. Preto je vhodnejšie investovať viacej do preklikov a zvoliť si landing page view. To znamená, že užívateľovi sa vaša webstránka musí načítať, až potom platíte za preklik. Práve pri tomto type sa niekedy cena vyšplhá veľmi vysoko. Kým pri cene za kliknutie sa pohybuje do desať centov, pri landing page views môže prekročiť aj hranicu 20 centov. Všetko závisí od kvality reklamy.

Čo by mala moja reklama obsahovať, aby mi Facebook nedával vysokú cenu?

Kvalitné copy, obrázok bez textu alebo s čo najmenším počtom textu. Facebook pri reklame vždy upozorňuje, že množstvo textu vo fotke spôsobí nižší dosah (a tým aj vyššiu cenu za preklik.) Cena za preklik sa môže líšiť aj pri rozličnom cielení.

Na výber je viacero možností a závisí od vášho rozhodnutia, či sa pustíte do detailnejšieho cielenia alebo vytvoríte veľkú cieľovú skupinu. Obe majú svoje výhody aj negatívne zákutia.

Lacné publikum nie je dobré, ale dobré publikum je lacné

Podobne môže byť cena za preklik odlišná pri nastavení publík. Remarketingové publikum môže byť drahšie ako napríklad Lookalike publikum. Faktorov, ktoré to ovplyvňujú je veľa. Facebook ale umožňuje nastaviť si cenu za bid, čo pri nižšom rozpočte aj odporúčame spraviť. Pochopiteľne, vždy sa snažte veci testovať a nespoliehať sa iba na intuíciu. Možno pocitové rozhodnutia majú svoj náboj, ale prísny pohľad na dáta môže vaše smerovanie úplne zmeniť a ukáže vám vaše omyly.

Rozhodujú dáta – sledujte ich, porovnávajte, vyhodnocujte

Aj pri nízkych cenách za preklik vždy sledujte štatistické údaje. Výsledky vás totiž môžu zmiasť. Ľudia na vašu reklamu klikajú, ale váš cieľ nesplnia. Nepošlú kontakt, neprezrú si produkt, nestiahnu PDF dokument, neodpovedia na otázku. Za preklik zaplatíte málo, stúpne vám návštevnosť stránky, ale to váš biznis nepotiahne dopredu. Vždy sledujte dáta, porovnávajte ich s vašimi nastavenými cieľmi a očakávaniami z reklamy. A podľa toho reagujte – znížením, reorganizáciou alebo navýšením rozpočtu, zmenou cielenia alebo spresnením kreatívy.

Takže ešte raz si to dáme všetko pohromade:

  • Pripravte si kvalitné kreatívy
  • Pripravte si obrázky a využite viacero formátov
  • Nastavte si maximálnu cenu za preklik
  • Optimalizujte cielenia
  • Kontrolujte dáta, porovnávajte ich s cieľmi a sledujte výsledky

Ani pri maximálnom úsilí sa vám nemusí podariť znížiť cenu na úplne očakávané hodnoty. Cena za preklik sa v čase mení, vplýva na ňu konkurenčné prostredie aj algoritmus Facebooku. Z našej skúsenosti vieme, že i dlhodobé používanie rovnakých kreatív spôsobuje nárast ceny za preklik a následné postupné znižovanie dosahu až na nulu.

Sú aj ďalšie možnosti inzerovania na Facebooku

Facebook ponúka aj ďalšie možnosti inzerovania. Ako na dynamický remarketing, konverzné kampane, Lead generation kampane alebo  Messengerové sme písali v našom blogu. Ide už o náročnejšie reklamné formáty, ktoré si vyžadujú špecifické nastavenia a nasadenie skriptov na webstránku. Takéto typy kampaní pre svoju výkonnosť vyžadujú množstvo dát. Preto sú náročnejšie na finančný rozpočet a na optimalizáciu. Ale za akvizíciu viete pri práci s reklamami prísť napríklad pri vložení tovaru do košíka alebo ceny za nákup pod cenu jedného eura.

Podobná modelová situácia je aj pri Instagrame či ďalších platformách ako sú cenové porovnávače. Veľký vplyv na cenu má konkurencia. Sú však aj inzertné systémy, kde si stanovíte sami cenu za preklik či zhliadnutie a systém ju dodrží a váš príspevok sa zobrazuje bez obmedzení.

Máte otázky? Využite bezplatnú konzultáciu. 

O autorovi

Preverili naše
Know-how