Skip to main content
BlogGoogleSEOTrendy

7 tipov pri výbere názvu domény

By 30. decembra 202219 januára, 2023No Comments14 min read

Ako povedala George Sand „Pamäť je vôňa duše“ („Le souvenir est le parfum de l’âme“). Názov domény je niečo, čo by malo v mysliach zákazníkov rezonovať prirodzene a stalo sa ich súčasťou – ľahko zapamätateľnou.

Preto je výber názvu domény pri zakladaní nového (online) podnikania jedným z najdôležitejších krokov. Ako si teda môžete vybrať názov domény, ktorý si vaši zákazníci ľahko zapamätajú? Ako viete, že ste si vybrali toho správneho víťaza?

Ako na názov domény pre svoju firmu

Výber názvu domény pre vaše online podnikanie nie je triviálny. Treba zohľadniť veľa faktorov. Je dôležité nájsť taký, ktorý presne odráža to, čo robíte. Mal by byť ľahko zapamätateľný a to najdôležitejšie, doménová adresa by mala byť voľná.

Samotný názov domény by nemal byť príliš dlhý alebo ťažkopádny na zadávanie do vyhľadávača alebo prehliadača. Poďme sa v nasledujúcich bodoch pozrieť na zopár detailnejších tipov ako vybrať perfektný názov domény pre vašu spoločnosť, produkt alebo službu.

1. Držte sa názvu domény .com

COM doména je kráľom domén najvyššej úrovne (TLD – top-level domain). Jedná sa o naďalej populárne rozšírenú doménu, hoci nárast po “dot com bubble” z konca 90 rokov máme už za sebou. Nové pribúdajúce koncovky domén však prinášajú aj naďalej pokušenie. Nižšie v tabuľke uvádzame iba zlomkový príklad.

Doména Najčastejšie využitie
.xyz Personálne blogy
.io Developerské, webové aplikácie 
.co Webové služby
.agency Agentúry
.digital Digitálne služby
.ly Skracovače URL

Ani veľké spoločnosti nepodceňujú zdanlivo triviálne doménové zakončenia. Napríklad známa spoločnosť Adobe vlastní domény ako Adobe.io alebo Adobe.ly.

Napriek existujúcim variantom doménových koncoviek sa snažte držať domény COM. Dôvody sú jednoduché. Ľudia pri hľadaní nového webu často skúšajú koncovku domény COM. Konečným dôvodom môže byť ambícia medzinárodného podnikania vašej spoločnosti alebo začínajúceho startupu.

Lokalizáciu na slovenský alebo český trh zrealizujete hravo cez adresárovú štruktúru. Príklady nájdete v tabulke nižšie.

Štruktúra Jazyk
vasadomena.com angličtina
vasadomena.com/sk slovenčina
vasadomena.com/cz čeština
vasadomena.com/de nemčina

V prípade ak sú vaše podnikateľské ambície výhradne orientované na slovenský trh, registrujte si prednostne SK doménu, ale aj jej COM verziu zároveň. V ďalšom kroku si za pomoci hostingovej spoločnosti presmerujte COM verziu na SK. Tak zabezpečíte odchyt návštevníkov (opakovane mýliacich) pamätujúcich si prioritne COM verziu.

Čo robiť ak je doména COM obsadená?

Určite si zaregistrujte aj doménové verzie trhov, ktoré plánujete z dlhodobého hľadiska dosiahnuť. Takzvané ccTLD (Country code top-level domain) domény. Zabránite tak ich obsadeniu doménovými squattermi. Určite ich v blízkej budúcnosti využijete. Každopádne nespoliehajte sa, že vás doménová koncovka SK vo výsledkoch vyhľadávania v SEO výrazne uprednostní.

Najväčšou nevýhodou používania iných doménových koncoviek je fakt, že ľudia môžu ľahko zabudnúť na tú vašu a prejsť prirodzene na COM verziu. Doména COM každopádne vyzerá profesionálnejšie.

2. Pridajte relevantné kľúčové slová

Domain naming (branding) služba je pomerne rozšírené odvetvie, ale nenechajte sa hneď zlákať. Rôzne unikátne slovné spojenia a zdanlivo originálne názvy môžu na prvý krát zarezonovať.

Prílišná lingvistická pestrosť alebo dvojtvarosť im pridáva na sofistikácii. Sofistikácia si však berie svoju daň, kedy je potrebné do príliš unikátneho brandu investovať hneď od začiatku. Buďte kreatívny, ale s mierou.

Vybrané slovné spojenie použité v názve domény by malo byť zrozumiteľné pre vašu cieľovú skupinu. Ak je “cieľovkou” úzka skupina ľudí používajúcich špecifický slangový výraz, ktorý je udomácnený a používaný, pokojne siahnite po jeho ekvivalente. Pokúste sa ho spojiť s iným slovom a vznikne vám zaujímavé premostenie. Prepojenie používaného slova do novotvaru.

Zbytočné slová a symboly

Stále chcete aby váš názov bol ľahko zapamätateľný a ľahko sa šíril. Áno aj ústnym podaním. Bude teda vhodné vyhnúť sa predložkám a časticiam. Samozrejme za predpokladu ak je to nevyhnutné a nejedná sa o zaužívanú frázu.

Použitím číslic naopak nútite užívateľa zabrúsiť do číselnej klávesnice. Žiaľ názov s číslicami naozaj vyzerá iba dobre, ťažšie sa však píše. Stále majte na pamäti užívateľskú pohodlnosť pri zadávaní doménového názvu do prehliadača.

Zapamäteľnosť trojčísla 365 banky nie je až tak samozrejmá. Google suggest odhalil existujúce variácie hľadania po zámene číslice. Zdroj: Google.sk

Pomlčka vám často krát zabezpečí voľnosť domény ale určite nechcete aby sa vás klienti pýtali “Vy ste tí s pomlčkou alebo bez pomlčky?”. Nasledovné príklady sú ukážkou toho čomu sa radšej vyhnúť. V konečnom dôsledku donúti vás to viac popremýšľať.

Nesprávny doménový názov
prekladpreeshopy.sk
123preklad.sk
top-preklad.sk

Trochu teórie k deleniu slov v doméne

Pomlčkové domény pochádzajú z obdobia takzvaného “keyword stuffingu”. Nadmerného používania kľúčových slov v doméne a aj v URL adrese na ktoré sa spoločnosti zvykli pri SEO (optimalizácii pre vyhľadávače) zameriavať. Použitím pomlčky máme tak v doméne dve kľúčové slová. Príklad: “A – rýchly” a “B – preklad”. Pri doméne bez pomlčky “C – rychlypreklad” máme len jedno slovo “rýchlypreklad”, ktoré v spojenej podobe neexistuje.

delenie domény kľúčové slováZdroj: iFOCUS.sk

Pozreli sme sa na znenie Google patentu “Content selection” (US9767196B1). Jeho expirácia je v 2034, tak veríme že v istej podobe bude platiť aj naďalej. Patent pojednáva o spôsobe spracovania obsahu zverejneného online pre inzertnú sieť ale aj vyhľadávač od Google. Na spracovanie online dát sa používa takzvaný “kategorizátor”, ktorý je nadizajnovaný a skonštruovaný tak, že identifikuje zameranie webu na základe veľkého množstva parametrov.

Medzi spracovanými parametrami je zmienená aj doména, ale aj nasledujúca štruktúra samotnej webovej stránky.

Citácia:

“The categorizer may further parse or otherwise analyze content items to determine a content category, or content provider data to determine a content provider type. In some implementations, the categorizer can parse or otherwise analyze search queries to determine a search query category based on a schema or taxonomy (e.g., travel, flying, entertainment, etc.).”

Takto by sa dali zažehnať obavy, že by Google náhodou nespracoval doménové spojenie “C – rýchlypreklad” ako bolo mienené a teda ako slovné spojenie “rýchly preklad”. Algoritmus je dostatočne prepracovaný na identifikáciu kontextu webu a použitého slovného spojenia.

Lokalita

Máte lokálne zameraný predmet podnikania? Skúste zahrnúť do názvu svojej domény polohu vášho podnikania. Zveziete sa tak na hľadaniach spojených s lokalitou, plus ako bonus sa vaše podnikanie stane asociované s konkrétnym miestom (ktoré je z istého dôvodu známe).

Príklad
chatavlkolinec.sk
piestanskehracky.sk
burgertrencin.sk

3. Krátky názov domény je lepší

Určite nie je čas na dlhé slovné frázy v názve domény. Čím je názov domény dlhší, tým je zrejmé že je ťažší na zapamätanie. Okrem toho používatelia pravdepodobne napíšu až príliš dlhý názov vašej domény nesprávne, čo vedie k menšej priamej návštevnosti.

Ideálne je ponechať názov domény kratší ako 12 znakov. Limit pre dĺžku doménového mena je 63 ale určite nechcete byť svojou doménou zapísaný do siene rekordne dlhých domén.

Za zmienku stoja skoro všetky známe spoločnosti Uber, Skype, Apple, AWS. Zvučné spoločnosti používajú menej ako 12 znakov, dajú sa ľahko zapamätať a vyhláskovať. Samozrejme takéto pravidlo nie je vytesané do kameňa.

Napríklad doména ako iwillteachyoutoberich.com stále priťahuje návštevnosť. Obsahuje aj kľúčové slová, ktoré používatelia pravdepodobne zadajú do vyhľadávača.

4. Vyberte si názov domény, ktorý sa dá brandovať

Spomenuté predošlé príklady doménových názvov boli ukážkou prílišnej popisnosti predmetu podnikania – zamerania spoločnosti. Použiť predmet vašeho podnikania v názve domény nie je výslovne potrebné.

Branding je jedným zo stavebných prvkov marketingovej komunikácie. Vybrať si teda názov domény, ktorú možno brandovať môže byť v konečnom dôsledku dobrá voľba. Treba však rátať s vyššou investíciou do reklamy pre uvedenie do povedomia.

Váš brandový názov by sa mal ľahko vyslovovať. Určite si odskúšajte doménu prejsť “telefonickým testom”. Tak sa uistíte, že doménu dokážu budúci zákazníci vyhláskovať keď ho započujú.

Ubezpečte sa nech doména znie dôveryhodne, neobsahuje spodobovanie a pre menej zdatných zákazníkov v anglickom (nemeckom) jazyku nevytvoríte pochybnosť ako správne doménu napísať. Jednoducho uľahčite písanie vašej domény a vyhnite sa použitiu dvojitých písmen.

Nasledovné príklady považujte iba za orientačné a zdroj inšpirácie.

Pred Po
sportissimo.sk sportismo.sk
energieportal.sk energyportal.sk
piestanskykoder.sk pncode.sk
spicynoodles.sk palivenudle.sk

Trochu teórie k unikátnemu názvu (brandingu)

Pri prehliadaní Google patentu “Search query results based upon topic” (US9053156B1) sme sa zamerali na metodiku ako patent spracováva vyhľadávaný výraz a navracia výsledky na základe témy (topic-u). V prehľade patentu je zmienka ako vo všeobecnosti spracúva textové údaje.

Citácia:

“Text associated with the query can be semantically associated with various domain topics by mapping one or more words included in the query to one or more domain topics based upon a conditional probability of the domain topic given the query. A set of results can be identified based upon a conditional probability of the result given the domain topic.”

Patent hľadá sématické asociácie medzi rôznymi existujúcimi témami a zadaným výrazom. Tie následne spája na základe pravdepodobnosti. Inými slovami spracúva význam zadaného výrazu, jeho morfémy, slovné spojenie, prípadne vety a identifikuje vzťah medzi témou ktorú “pravdepodobne” označuje. Až na základe toho poskytne konkrétnu doménu (webovú stránku) vo výsledkoch vyhľadávania.

Citácia:

“…word, “Judas” can be mapped to certain domain topics such as “Born This Way” and “Lady Gaga.” “Born This Way” is the name of a popular album that includes a song called “Judas,” and “Lady Gaga” is the artist who created that album and performed the song “Judas.””

Rafinovaný branding

Ako už bolo spomenuté v príklade z predošlej kapitoly. Algoritmus spracúva a hľadá súvislosť medzi slovom “chata” a “vlkolínec”. Vlkolínec je často zmieňovaný na rôznych webových stránkach a nachádza sa aj ako autoritatívna registrovaná lokalita na UNESCO webovej stránke.

Autorita témy “vlkolínec” je teda zmienená aj v doménovom názve. Je tak vysoko pravdepodobné, že si jej použitím pomôžete nielen pre ľahšiu asociáciu ubytovacieho zariadenia “chata” a blízkej lokality “vlkolínec”. Prenesiete totižto aj časť autority zmienok, ktorá už dlhú dobu existuje do svojho nového doménového názvu.

Príklad
chatavlkolinec.sk

V konečnom dôsledku vám uvedený postup uľahčí hľadanie linkbubildingových príležitostí. Jednoducho máte na čom stavať.

Výber takéhoto slova do doménového slova určite nemusí byť zákonite viazaný na lokalitu. Treba však určite dbať na kontext – priamu alebo menej priamu súvislosť s predmetom podnikania, služby alebo produktu. Taktiež treba zvážiť prípadne či už neexistuje registrovaná ochranná známka na existujúci výraz.

Ďalším príkladom môže byť, že ste developer ktorý vyvinul “online knižnicu”, ktorú chcete ponúkať ďalej online. Chcete sa “zviesť” na zmienkach, ktoré už existujú o produkte Google Nest.

Samotný všeobecný výraz “nest” nie je chránený ako “trade mark”. Výraz je príliš všeobecný. Svoju online službu nazvete napríklad “nestprocesor.sk”. Spojením s iným výrazom zvýšite šance vyhnúť sa potenciálnemu problému s ochrannou známkou v budúcnosti.

Príklad
nestprocesor.sk

Po spustení webovej stránky si v ďalšom kroku dohľadáte webové stránky, blogy (“google nest drivers”, “nest libraries”) prípadne fóra, ktoré sú ešte stále v kontexte odvetvia v ktorom pôsobíte a pokúsite sa získať spätné odkazy.

Na oboch príkladoch vidíte ako dokážete rafinovaným spôsobom vytvárať svoje doménové názvoslovie. Pri znalosti svojho obvetvia a už existujúcich značiek máte voľnejšie pole kreativity.

K tomu s vyhliadkou pre o niečo ľahší online marketing (SEO) pri propagácii svojej novo založenej webovej stránky. Nie vždy máte budget na propagáciu extrémne unikátneho názvu o ktorom musíte budovať zmienky od podlahy.

5. Vyhnite sa názvom domén chránených ochrannou známkou

Ak si náhodou vyberiete názov domény s ochrannou známkou, môžete sa dostať do právnych problémov. A tak po rozbehnutí podnikania čeliť nevyžiadaným právnym poplatkom.

Nepodceňte nasledovnú fázu a tak si svoj vytúžený “výraz” alebo doménu určenú pre registráciu vopred skontrolujte. Dôkladným prieskumom sa vyhnete porušeniu ochrannej známky.

Skontrolujte si či neporušuje ochrannú známku napríklad v USA alebo na území EU. Náhodným googlením sa však neuistíte. Zamierte priamo na portály, ktoré sú pre tento účel určené.

Názov Webstránka
EU intellectual property office https://euipo.europa.eu/eSearch/
US Patent and trademark office https://tmsearch.uspto.gov/
UK Search for trade mark https://www.gov.uk/search-for-trademark

V prípade ak svoje podnikanie zakladáte s dlhodobejším výhľadom do budúcnosti vyhľadajte právne poradenstvo. Profesionáli v tomto odvetví vám radi poradia. Dôvodom je komplexnosť problematiky a komplikovanosť niektorých postupov.

Ak totižto vlastníte ochrannú známku na Slovensku a momentálne neobchodujete v “inej” krajine, zákony na ochrannú známku vystavenú na Slovensku vám negarantujú ochranu za hranicami. Jednoducho povedané nemáte nič chránené nad rámec vašej ccTLD (Country code top-level domain) SK domény.

Iný kraj – iný právny systém. Jeho neznalosť vás neospravedlňuje. Napríklad austrálsky právny systém má špecifické pravidlá pre ochranu “trade marku” v rámci doménového vlastníctva.

Konkrétne právne nariadenie “Domain Name Eligibility” má prísne nastavenú reguláciu. Toto nariadenie pokrýva dokonca aj bežné preklepy ochrannej známky čo vás oprávňuje podať sťažnosť cez formulár na to určenom.

6. Pomôžte si s generátorom doménových názvov

Je pre vás náročné vymyslieť názov domény, ktorý by vyhovoval vašej značke alebo obchodnému nápadu, pomôžte si. Použitie generátorov doménových názvov môže pomôcť naštartovať vašu kreativitu.

Názov Webstránka
Bishopi https://www.bishopi.io
Shopify domain name generator https://www.shopify.com/tools/domain-name-generator
Nameboy https://www.nameboy.com

7. Bezpečné overenie voľnej domény

Patríte medzi tých podozrievavejších? Chcete mať istotu, že váš čerstvý nápad doménového názvu nikto “neodchytí” a prednostne nezaregistruje? Je tu riešenie.

Pre takýto priamy “request” potrebujete komunikovať priamo s databázou registrovaných užívateľov a vlastníkov domén. Táto databáza sa volá WHOIS. Praktický sa viete pomocou príkazu doslovne opýtať: “Kto je zodpovedný za názov domény alebo IP adresu?”.

Windows

Pre priame overenie dostupnosti domény na operačnom systéme Windows je potrebné stiahnuť súbor whois.exe (whois64.exe). Po spustení inštalácie budete vedieť priamo zadať dopyt na preverenie dostupnosti domény. Nasledovný príkaz zadáte do Windows terminálu.

whois -v nazovdomeny.sk

MacOS

Na operačnom systéme posledných zariadení od Apple je možné tento príkaz zadať priamo do aplikácie Terminal, ktorú nájdete v sekcii Applications/Utilities. Príkaz je jednoduchý.

whois nazovdomeny.sk

Doménové odhodlanie

Výber ideálneho názvu domény nie je najjednoduchší proces. Avšak umným prístupom a vnútrofiremnou diskusiou môžete svoj vytúžený, úderný a ľahko zapamätateľný doménový názov hravo nájsť.

Nepodceňte ani jeden z horeuvedených bodov na ceste hľadania a vyzbrojte sa trpezlivosťou. Stavať na doménovom názve ktorému v tíme veríte je prvá časť výhry pre váš biznis.