Koniec marketingu: Nahradia nás inteligentní roboti?
Ako marketéri sa najčastejšie spoliehame na návštevnosť zo stránok z Facebooku a Google. Chyba. Upozornili na to špičky svetového marketingu na odbornej konferencii SMX 2019 v Mníchove, ktorá sa konala prvý aprílový týždeň.
Špičková odborná konferencia SMX 2019 v Mníchove sa zamerala na marketing vo vyhľadávačoch a optimalizácie stránky pre vyhľadávače (SEO). V nasledujúcom blogu sa s vami podelíme o rady a tipy, ktoré vám pomôžu v efektivite a raste vášho biznisu. Pamätajme však na pravidlo: testovať a zlepšovať sa.
Samozrejme, počas dvoch dní v Mníchove plných prednášok a workshopov, sme sa bavili nielen o vyhľadávačoch a ich neplatenej alebo platenej časti. Digitálny priestor je veľký ekosystém, v ktorom sú vzťahy a väzby pevne ukotvené. Preto ma prekvapila a zaujala aj prednáška na tému Budúcnosť email marketingu a prečo je to je dôležité pre marketérov vo vyhľadávaní.
Trendy, ktoré menia marketing: 10 emailov je viac ako 10 000 fanúšikov na sociálnych sieťach
Umelá inteligencia. Téma, ktoré denne rezonuje v marketingových diskusiách. Bojíte sa armády robotov, ktoré zotročia ľudstvo? Zachovajte pokoj. Máme pre vás dobrú správu. Predstava armády robotov je viac pravdepodobná ako science fiction. Najrozšírenejší robot na zemi, ktorého všetci poznáme, je robotický vysávač. S umelou inteligenciou, ktorá už v roku 1997 dokázala poraziť ľudí v šachu, sa počíta v rôznych odvetviach. V prípade digitálneho marketingu je ale najpravdepodobnejšia spolupráca umelej inteligencie a ľudí. Oblastí, v ktorých pomôže nám marketérom, je viacero. Z tých hlavných je to copywriting, dátová analýza, zníženie chybovosti.
Konferenciu otvoril svetovo uznávaný Rand Fishkin. Upozornil na zaujímavý trend, na ktorý by si mal dať pozor každý majiteľ eshopu alebo webstránky. Vyhľadávač Google po prvýkrát od roku 2017 poslal menší počet návštevníkov na webstránky. Od vtedy nabral trend v tejto oblasti klesajúcu tendenciu. Zvyšuje sa podiel kliknutí na reklamu a podiel bez kliknutia na výsledky vyhľadávania. Hľadanie bez kliknutia znamená, že Google poskytne informácie užívateľovi na strane vyhľadávača. A samozrejme využije na to informácie, ktoré má aj od vás.
Aj preto Rand odporúča budovať a zvyšovať povedomie o značke a zbierať emailové kontakty na relevantných návštevníkov vašej webstránky.
Príde vám email marketing ako ťažké retro? Ak ho robíte správne, to znamená – relevantná databáza so súhlasom, relevantných obsah a v správnom čase, tak je to stále jedna z najefektívnejších marketingových techník. Dokonca môžeme tvrdiť, že 10 emailov je viac ako 10 000 fanúšikov na sociálnych sieťach.
Klikáte na boost button? Kúpte si radšej pivo.
A tu sme pri druhom gigantovi – Facebook. Ten sa správa veľmi podobne. Algoritmus Facebooku robí všetko preto, aby udržal užívateľov na svojej platforme. Príspevky s externým obsahom majú vo všeobecnosti väčšiu pravdepodobnosť, že neplatený dosah bude nižší a pri platenom dosahu ide o drahšiu alternatívu voči iným formátom reklám.
Náš názor je jasný. Platformy Google a Facebook sú veľmi dôležité prvky digitálneho ekosystému, ale ich záujmy nie sú totožné s vašimi. Využite preto možnosti, ktoré obe platformy poskytujú. Zamerajte sa na marketingové techniky, ktoré pri výraznejších zmenách algoritmov týchto gigantov znížia vašu závislosť od nich. Zamerajte sa na médiá, ktoré môžete „vlastniť“ a využiť vo svoj prospech.
Nie všetko je SMART, čo sa tak volá. Google Ads ako reklamný systém je naozaj komplexný. Nastavenia sú čím ďalej komplikovanejšie a náročnejšie pre bežného spotrebiteľa. Táto bariéra komplikovanosti však znižuje investície a rast investície do reklamy.
Ako z toho von? Niekto SMART povedal, že riešením bude práve SMART. Umelá inteligencia môže byť veľmi prospešná a prínosná. Je to ako s capom a záhradníkom, ktorému by ste tiež nezverili starostlivosť o svoju záhradu. Preto voľte opatrnosť. Ak si neviete vyhodnotiť efektivitu svojich aktivít, určite zverte tieto činnosti odborníkom. Slepo sa nespoliehajte na to, že cap všetko spraví za vás. Mimochodom – to isté platí pre Facebook a ich button PODPORIŤ príspevok. Nie, nerobte to, neklikajte naň! Prichádzate o peniaze.
Expandujte do zahraničia: Začnite rýchlou webstránkou
Medzinárodná expanzia sa nerobí tak, že si preložíte webstránku do želaného jazyka krajiny, na ktorú chcete cieliť a čakáte na objednávky. Žiaľ s veľkou pravdepodobnosťou neprídu. Jedným z dôležitých faktorov pre úspech pri SEO (optimalizácii stránky pre vyhľadávače) alebo pri platenej reklame Google a Facebook je ČAS NAČÍTANIA STRÁNKY. Ten je priamo úmerný umiestneniu servera, na ktorom je vaša webstránka umiestnená a fyzickou vzdialenosťou návštevníka. Nie je to také jednoduché. V rámci regiónov je viacero vyhľadávačov, v rámci jednotlivých krajín viacero jazykov. Ak chcete byť úspešní na zahraničných trhoch, potrebujete oveľa viac ako len jazykovú mutáciu.
Nielen v digitálnom marketingu platí, že rýchle a jednoduché riešenia neexistujú. Pomôžeme vám sa zorientovať v riešeniach, ktoré sú efektívne a dlhodobo udržateľné pre váš biznis. Radi sa s vami stretneme a pri káve neformálne podebatujeme na témy z tohto blogu. Alebo na všeobecnejšiu tému – ako vám môže online marketing pomôcť.
Veľmi nás potešilo, že na konferencii používali aplikáciu SLI.DO, ktorú navrhli a vyvinuli Slováci. Želáme si viac takéhoto inovatívneho exportu od nás a veríme, že tomu napomôžeme aj naším know-how nielen z tejto konferencie.