Skip to main content

D2C marketing: Keď zákazník nakupuje priamo od značky

od | mar 17, 2022 | e-commerce

D2C marketing: Keď zákazník nakupuje priamo od značky

D2C marketing je nový biznis model, ktorého sa chytili mnohé známe značky. Z predajného reťazca vynechávajú svojich obchodných partnerov a produkty ponúkajú priamo zákazníkom. Výrobca sa tak súčasne stáva aj predajcom. 

Čo je to D2C marketing

Zmenu v obchodných vzťahoch a predaji priniesli uplynulé dva roky pandémie. Značky prehodnocovali svoj prístup k online priestoru a mnohé zaujali razantné stanovisko. Využili možnosti D2C marketingu (direct to consumer) a začali s predajom svojich výrobkov priamo zákazníkom. Rýchlosť trendu potvrdzujú aj štatistiky. Tržby v rámci D2C sa hýbu okolo 40 percent. 

D2C marketing sa začína vtedy, keď si značka distribuuje svoje produkty sama, bez pomoci ďalších predajcov. Je v kontakte priamo so svojimi zákazníkmi. Znamená to rozpad tradičnej distribučnej línie výroba – veľkoobchod – distribúcia – maloobchod – zákazník. 

Tým odpadávajú značke rôzne náklady a pre seba si ukrojí väčší podiel na zisku. Súčasne týmto skrátením distribučnej cesty k zákazníkovi, je značka schopná uviesť novinky na trh prakticky okamžite ako opustia výrobu. 

D2C marketing prináša množstvo výhod:

  • Zisk a marža ostáva vo vašom vrecku 
  • Blízkosť zákazníka 
  • Zákaznícka skúsenosť 
  • Rýchlejšia distribúcia nových výrobkov 

Za nevýhodu D2C marketingu môžeme považovať značnú časovú náročnosť (značka si všetko rieši po vlastnej osi a sama) a výraznú potrebu organizácie pracovného tímu tak, aby všetky procesy fungovali správne. 

D2C poznáte z hudobného priemyslu

Príkladom pre D2C marketing môže byť pomalý rozpad tradičného hudobného priemyslu. Mnoho interpretov odišlo od veľkých značiek a distribuujú si svoju tvorbu sami. Využívajú na to všetky možnosti a zostáva im kontrola nad financiami aj vlastnou tvorbou. 

Kým v minulosti bol celý proces komplikovaný, od nahratia hudby v štúdiu, cez jej vydanie na hudobných nosičoch až po distribúciu do predajní a konečnému zákazníkovi, dnes sa všetko deje online a priamo na stránkach alebo profiloch umelcov. Kúpou nahrávky tak priamo podporíte umelca, nie nahrávaciu firmu. 

Pre D2C sú silným nástrojom sociálne siete

Byť online je pre značky veľmi dôležité. Prechod na D2C marketing si vyžaduje veľmi veľké úsilie dostať sa k s cieľovej skupine zákazníkov. Motiváciou by mala byť snaha stať sa lídrom vo svojom segmente. To je win-win stav. 

Facebook, Instagram, Pinterest, Tik-tok a ďalšie sociálne siete umožňujú priamo interakciu so zákazníkom a možnosť nakupovať či priviesť ich na svoje stránky a tam uskutočniť predaj. Výhodou je tiež, ak máte vlastné kamenné predajne, do ktorých môžete tovar distribuovať. Aj na Slovensku či v Čechách už takéto značky pôsobia. Spravidla ide o regionálnych výrobcov presahujúcich hranice regiónu, ba aj štátu. 

Značky, ktoré prešli na D2C typ predaja sú najmä z oblastí módy či výroby nábytku. Zaradiť sem môžeme aj rôzne regionálne vinárstva. Podstatou D2C marketingu teda je distribúcia tovarov vlastnými kanálmi ako sú sociálne siete či vlastné predajne a nie využívaním iných predajcov. 

Tak blízko pri zákazníkovi značky ešte neboli

D2C marketing vás ako značku priblíži tesne k zákazníkom. Absolvujete s ním totiž úplne celý proces nakupovania. Od výberu tovaru, cez jeho nákup až po samotnú zákaznícku skúsenosť s vašou značkou. 

Od balenia tovaru, kde môžete využiť špecifický obal. Dnes sa značky tešia popularite aj vďaka využívaniu recyklovateľných obalov. 

S D2C marketingom sa vám otvárajú brány zlepšiť všetky doterajšie komunikačné schopnosti. Nemusíte sa spoliehať na to, že predajcovia vašej značky budú komunikovať so zákazníkmi a neodbijú ich. Jednoducho to vezmete do vlastných rúk. Vylepšite zákaznícky servis, môžete ponúkať nadštandardné služby a tak získavať pozitívne recenzie a naďalej rásť. Cítite tú flexibilitu?

Výhodou D2C marketingu je tiež priamy zdroj dát. O zákazníkovi viete všetko z prvej ruky, nepotrebujete na to ďalšie zdroje, ktoré by ste museli získavať od tretích strán, ktoré sú súčasťou vášho distribučného kanála. Rýchlo tak môžete reagovať na rôzne ukazovatele a zmeny v správaní zákazníkov. Samozrejme, vyhnete sa aj problémom s ochranou dát, keďže všetky budú vo vašej správe. To súčasne prispeje k vyššej dôveryhodnosti vašej značky. 

D2C spôsob predaja priamo od značky veľmi obľubuje najmä generácia mileniálov. Vidia v tom udržateľnejší a férovejší spôsob podnikania. 

D2C ako garancia kvality vašej produkcie

D2C marketing pre značky prináša veľké výzvy. Tento proces nie je náročný len časovo, kedy potrebujete budovať silný interný tím predajcov a markeťákov, ale kladú sa tiež vysoké nároky na značku ako takú. Faktory, ktoré najviac ovplyvňujú to, ako sa uchytíte na trhu sú:

  • Originalita 
  • Vysoká kvalita výrobkov
  • Exkluzivita
  • Silná personalizácia 

Priama interakcia so zákazníkom totiž prináša intenzívnejšiu komunikáciu a vstupuje sem viacej pozitívnych emócií. Nie je to ten tradičný proces, kedy zákazník vojde do predajne alebo príde na eshop, pohľadá si svoju značku, zaplatí, odíde s krabicou a hotovo. Pričom stať sa môže hocičo. Predavač nemá dobrú náladu a hneď je vaša dlhoročná snaha o budovaní dobrého mena značky preč. A naopak, nemusíte sa dozvedieť ani o pozitívnych reakciách. A nijako to neovplyvníte. Vďaka D2C však máte všetko plne pod kontrolou. 

D2C je zmena v komunikácii a prístupe. Je to láskavejšie, intenzívnejšia, plné zážitkov. Dôležité sa pre vás stávajú reakcie zákazníkov (ideálne pozitívne). Výsledkom je stotožnenie sa so značkou a vracajúci sa zákazníci. A samozrejme, vaša spokojnosť. 

 

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.