Skip to main content

Opäť sa menia veci okolo cookies. Pozor na správne znenie lišty na vašej stránke. Hrozí aj pokuta!

od | jan 24, 2022 | Facebook, Google, Google Analytics

Od 1. februára platia zmeny novely slovenského Zákona o elektronických komunikáciách. Najväčšou zmenou pre správcov webových stránok je to, že potrebujú preukázateľný súhlas užívateľa s používaním cookies. Užívateľ musí rovnako dostať možnosť neakceptovať cookies. 

Novela zákona však neuvádza informáciu, akým spôsobom má prevádzkovateľ stránky získať súhlas. Požaduje len, aby bol tento súhlas preukázateľný podľa potreby. To znamená, že tento súhlas musí byť niekde uložený a v prípade potreby k dispozícii. 

Ako po novom na cookies lištu?

Ak ste mali doteraz prednastavený súhlas s cookies na webovej lište, od 1. 2. 2022  takýto postup nie je správny. 

Užívateľovi musíte umožniť vyjadriť súhlas alebo nesúhlas s rôznymi skupinami cookies. Prednastavený môže byť len NESÚHLAS s cookies. 

Cookies lišta by tam mala obsahovať dva CTA buttony. Jeden so súhlasom s cookies a druhý s odmietnutím všetkých cookies. V týchto dvoch buttonoch nesmú byť žiadne viditeľné rozdiely, ktoré by motivovali užívateľa kliknúť na niektorý z nich. Teda žiadne zmeny farebnosti či tučnosti písma. 

Lištu s cookies musí vedieť návštevník stránky vypnúť bez toho, aby si zvolil niektorú z možností. To znamená, že lišta by mala mať krížik, ktorým sa dá vypnúť. V žiadnom prípade nesmie zablokovať vstup na stránku. Pamätajte si, že súhlas s cookies NESMIE byť podmienkou návštevy webstránky. 

Súčasťou celého procesu by mala byť podstránka, kde vysvetlíte, čo to cookies sú, akým spôsobom a ako dlho ich používate. Nezabudnite na informáciu o tom, ako môže užívateľ svoj súhlas s cookies odvolať.

Čo sa stane, ak užívateľ cookies neodsúhlasí?

Bez súhlasu užívateľa, cookies nesmiete používať. Ak užívateľ vyjadrí svoj nesúhlas s používaním cookies, nastáva blokovanie skriptov, ktoré máte na stránke a cookies využívajú. 

Potrebujete preto na stránke mať zoznam používaných cookies a umožniť užívateľovi, aby k nim mal jednoduchý prístup a ich kedykoľvek manažoval.

Čo s Google skriptami, Pixelom a ďalšími zberačmi dát?

Skripty tretích strán používame zväčša pre marketingové účely. Google Analytics či Facebook Pixel zbierajú analytické dáta. Pre užívateľa, ktorý nepovolí používanie cookies, by mali zostať zablokované. Podľa nového nariadenia by každý takýto skrip pre zbieranie dát mal užívateľ povoliť samostatne. Viete si to predstaviť v praxi?

Nesúhlas s cookies – koniec online marketingu?

Ak nezachytíme návštevníka webu cez analytické nástroje, nedokážeme ho retargetovať reklamou. Akákoľvek možnosť remarketingu zostane na bode mrazu. Rovnako mu nedokážeme prispôsobiť obsah webu. Čo sa stane pri opätovanej návšteve užívateľa na stránke? Stále ho budeme brať ako nového návštevníka. Nedokážeme mu zachovať obsah košíka či zobraziť posledné pozerané produkty. Aj základné analytické údaje ostanú pre nás neznámou. Komunikácia sa týmto krokom vracia k začiatkom internetu.

Čo sú to cookies a ako ich delíme

Cookies sú dáta, malé textové súbory, ktoré sa ukladajú v počítači, tablete alebo smartfóne. Na základe týchto dát potom server, na ktorom sa nachádza webstránka, komunikuje pri nasledujúcej návšteve užívateľa. Samozrejme, ak dal súhlas na použitie cookies. 

Cookies zaznamenávajú aktivitu návštevníka. Pamätajú si nákupný proces, či nastavenie jazyka stránky. Pri ďalšej návšteve tak návštevník nemusí všetko odznova nastavovať,  od prihlasovania až po zvolený jazyk či menu, ale zobrazí sa mu stránka, tak ako pri poslednej návšteve. 

Server si teda vďaka cookies pamätá vaše správanie na stránke, preto vie, čo vám má zobraziť.  Na to slúžia cookies prvých strán, ktoré si vytvára webová stránka. 

Cookies súčasne pomáhajú s cielením reklamy či remarketingom. Vďaka cookies vieme, ktoré produkty zákazník navštívil a následne mu ich pomocou reklamy zobrazíme. Alebo mu pripomenieme, že má plný košík a nedokončil nákup. K tomu mu môžeme pripojiť aj drobnú zľavu. 

Na marketingové účely slúžia cookies tretích strán. To znamená, že na webovú stránku vkladáme skripty. Napríklad pre sledovanie návštevnosti či nákupného procesu slúži Google Analytics. Na analýzu správania sa užívateľov z hľadiska UX a UI napríklad Hotjar.

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.