Skip to main content

Predávajte online. Teraz sa oplatí prevádzkovať e-shop.

By 29. júna 2021e-commerce, PPC, SEO
Predávajte online

Posledné mesiace poradne zamiešali kartami v online predaji a v predaji cez kamenné prevádzky. Kým mnoho kamenných prevádzok zostalo zatvorených a zmenili sa iba na výdajne tovaru, eshopy začali využívať aj tí, ktorí do poslednej chvíle odmietali nastávajúce zmeny a uprednostňovali nákup v kamennej predajni. A všetci sme zistili výhody tohto nákupu.

Pandémia urýchlila mnohým prevádzkam prechod do online. Obchody či reštaurácie, ktoré nemali eshop alebo ho mali v nízkej kvalite, tak veľmi rýchlo začali chystať svoj nástup. Zlepšili technológie, odladili nákupný proces a vstúpili do online. V záplave konkurencie však stále popredné miesta mali a majú tí, ktorí investujú do reklamy a razia silnú cenovú politiku.

Veľkí hráči si môžu dovoliť hýbať s cenami, hoci niektoré značky už apelujú na dodržiavanie cien. Veľkú výhodu majú aj tí, ktorí môžu mať tovar na sklade. Pri nedostatku tovarov je to jedna z konkurenčných výhod, kedy si môžete raziť svoju cenovú politiku a obmedziť zľavy či dopravu zadarmo.

Začnite sa ešte lepšie starať o vašich zákazníkov 

Začínajúce a malé eshopy majú problém konkurovať cenami lídrom na trhu. Pri dorovnaní cien a zrátaní nákladov končia s nulovým ziskom alebo rovno v mínuse.

Inšpirácií, ako situáciu zlepšiť, je viacero. Ak si nemôžete dovoliť znížiť ceny tovarov či dať poštovné zadarmo, posilnite zákaznícky servis. Vyberte viacero možností dopravy či viacero možností spôsobu platieb. Stáva sa, že eshop má jednu možnosť – dobierka alebo má systém PayPal.

Platobné brány sú síce finančne náročnejšie a aj ich implementácia do systému si žiada zásahy programátora, ale zákazníci ich ocenia. Ideálne je, ak platby fungujú aj cez mobil. Pre urýchlenie platobného procesu niektoré eshopy používajú QR kód. Zákazník ho oskenuje, platba sa hneď uskutoční a vy môžete tovar expedovať. Skvelé. Na termín dodania si totiž zákazníci veľmi potrpia.

Dáta naše každodenné

Ako sa správajú vaši zákazníci na stránke? Prečo končia nákupný proces pri prechode do pokladne? Koľko stránok si pozrú? Na tieto a mnohé ďalšie otázky získate odpovede cez analytické nástroje.

Dnes zbierame toľko dát, že na základe nich dokážu systémy vyhodnotiť správanie každého užívateľa a následne podľa týchto údajov mu prispôsobiť nielen reklamy, ale tiež vzhľad webovej stránky. Sledujte pozorne dáta.

Najbežnejší nástroj pre zbieranie a prehľadné sledovanie dát je Google Analytics. Pri správnom nastavení kapitoly e-commerce máte k dispozícii obrovské množstvo údajov. Ak potrebujete zistiť, kde vaši zákazníci klikajú alebo prečo odchádzajú z nákupného procesu, skúste napríklad analytický nástroj Hotjar. Aj v základnej neplatenej verzii z neho získate údaje o tom, na aké miesta klikajú návštevníci stránky.

Cez videonahrávky zase zistíte, čo všetko robia na stránke a tieto údaje vám aj napovedia v mnohom dôvody odchodov zo stránky. Spravidla to bývajú detaily – nezrozumiteľný text, chybná požiadavka a podobne, ale môžete aj odhaliť kritické nedostatky.

Zapracujte na odstránení chýb zo stránky, uľahčite pohyb a pobyt návštevníkom na vašej stránke a premeňte ich na nakupujúcich.

Pre komplexnú analýzu dát si vyberte odborníkov, nespoliehajte sa len na vlastnú intuíciu. Existuje mnoho metrík, ktoré sa dajú aplikovať. Dáta vždy povedia viac a vy zistíte, že ste sa v mnohých prípadoch mýlili.

SEO: Zabojujte o pozície vo vyhľadávaní

Vaši zákazníci zadávajú do Google produkty, ktoré predávate, ale vás nezobrazí. Ani na prvej, ani na druhej stránke. Jedným z riešení je spustiť Google Ads, ďalším riešením je zamakať na SEO.

Optimalizovať stránku pre vyhľadávače je dlhodobý proces, vďaka ktorému sa váš eshop dostane v organickom vyhľadávaní v Google na vyššie pozície, ako je teraz.

Oplatí sa robiť SEO optimalizáciu pre eshop?

Určite sa oplatí investovať financie a čas do SEO. Mnoho platforiem má vo svojich funkcionalitách aj optimalizáciu pre vyhľadávače. Dôležité je, aby ste tieto údaje vyplnili. Tam, kde treba spravte popisky k obrázkom.

Každá stránka by mala mať metatitulok a metapopis, ktorý musí dodržať predpísaný počet znakov. Pamätajte však vždy na to, že nepíšete pre vyhľadávače, ale pre ľudí. Píšte zrozumiteľne a vždy sa snažte použiť kľúčové slovo alebo frázu v prvej časti vety. Možno sa vám zdá, že tak sa písať nedá. Ale chce to troška tréningu alebo to zverte skúsenému kopíkovi.

Nemusíte sa hnať za najvyššími pozíciami. Základné ON Page SEO však odporúčame, aby ste urobili.

Propagujte značku, zviditeľnite sa

Pre zviditeľnenie vašej značky využívajte relevantné komunikačné kanály. Ak je vaša cieľová skupina na sociálnych sieťach, oslovte ju tam. Myslite na zrozumiteľnosť príspevkov a súčasne aj pozitívne emócie. Robte také príspevky, aby ľudia vedeli kto ste a aby si vás zapamätali. Pred časom veľmi silnú reklamu urobil napríklad Dedoles. A všetci si  určite spomenieme aj na ukričaného zeleného mužíčka 😊

Snažte sa získať pozitívne hodnotenia pre váš eshop a tie zverejnite, či už na vašej stránke alebo na sociálnych sieťach. Pre niektoré cenové vyhľadávače (Heureka) je dôležité hodnotenie od ľudí. Napríklad Heureka posiela nakupujúcim hodnotiaci formulár a následne eshopy podľa výsledkov hodnotení od zákazníkov získavajú odznaky a tým aj rôzne výhody. Navyše, zákazníci uprednostňujú eshopy s pozitívnym hodnotením a pozitívnymi recenziami.

Reagujte na komentáre, na pozitívne aj na negatívne. Snažte sa vždy diskusie obrátiť do pozitívnej roviny. Pri negatívnych komentároch preneste komunikáciu do správ alebo si vyžiadajte zaslanie kontaktov do správy či na email a spojte sa so zákazníkom.

Varte kvalitný obsah pre vašich návštevníkov, zákazníkov a fanúšikov

Máte blog? Na akých ste sociálnych sieťach? Ak nemáte blog, začnite s ním čo najskôr. Blog pomáha nielen zlepšeniu pozícií v Google, ale prináša informácie, ktoré zákazníci hľadajú. Píšte o tom, čo chcú čítať. Nájdite si témy, ktoré súvisia s vaším tovarom alebo s vaším podnikaním. Je mnoho spôsobov, ako sa pustiť do písania blogu. Dôležité je začať a zachovať istú pravidelnosť. Určite je lepšie ak mesačne publikujete jeden blog, ako keď publikujete iba jeden blog a stránka zostane prázdna.

Predávajte online

Noste si so sebou poznámkový blog a zapisujte si nápady alebo témy. Za počítačom vám toho veľa nenapadne. Skvelý je na zaznamenávanie myšlienok diktafón, využite ten, ktorá máte k dispozícii v telefóne alebo si stiahnite appku. Z takýchto záznamov napíšete veľmi ľahko blogový príspevok.  Určite si termíny publikovanie a tie dodržiavajte.  Ak sa vám do toho nechce, čo chápeme, tak oslovte kopíkov. Spravia to za vás a na čas.

Máte eshop a neviete ako ďalej? Možno to chce inú stratégiu. Vieme, ak na to. Pomôžeme vám zlepšiť čísla aj komunikáciu.

Autor článku

iFOCUS team

Redakcia

O nás

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.

Karol

Karol

Už počas vysokej školy som mal v hlave veľký výkričník: ,,moja práca nesmie byť nudná“. Dobre nastavené SEO našej agentúry mi ukázalo cestu. Najskôr som sem prišiel na stáž a po škole som nastúpil na plný úväzok. Ešte som tu nezažil deň, kedy by som si povedal, že nie je do čoho pichnúť. Nové výzvy nám rastú pred očami. Som telom i dušou racionalista. Vždy idem až ku koreňu, aby som našiel logické súvislosti. A občas športujem. Nech si hlava odpočinie a zregeneruje na ďalší príval informácií.