Skip to main content

Ako na prosperujúci eshop v mori konkurencie?

od | jún 15, 2022 | e-commerce

Ako na úspešný eshop

Odpoveďou je marketingová stratégia. Keď idete na digitálny trh, mali by ste mať vopred premyslené, kde, kedy a ako budete online. Tak, aby ste boli viditeľní pre potenciálnych zákazníkov. Tak, aby ste budovali povedomie o vašej značke. A samozrejme tak, aby váš biznis rástol a rozvíjal sa.

Sledujte správanie sa zákazníkov vo vašom segmente podnikania

Návod na úspešnú marketingovú stratégiu neexistuje. Pre každý podnikateľský segment funguje niečo iné. Inak sa správajú zákazníci v oblasti módy a módnych doplnkov, inak v elektro, inak pri nákupe potravy pre domácich miláčikov alebo pri handmade výrobkoch.
Niekde sú ochotní si priplatiť len preto, lebo značka je ich love brand. Pekným príkladom je kníhkupectvo Martinus. Tento predajca nemá knihy na trhu najlacnejšie, ale vďaka doplnkovým službám a kvalitnému zákazníckemu servisu si ho ľudia obľúbili a preto v ňom nakupujú. Hoci i drahšie.
Odlišne sa zákazníci správajú aj v eshopoch s elektronikou. Spravidla pomocou cenových porovnávačov, hľadajú najvýhodnejšiu ponuku. Či už je to v rámci dopravy, ceny samotného produktu či nejakej akciovej ponuky – darček či cashback. Aj tu môžete zahviezdiť – a nemusí to byť vždy len cenou. Kvalitný pozáručný servis ľudia vždy ocenia.
Ani s cenovými porovnávačmi, to však už dnes nie je také jednoduché. Kým u vás ľudia nakúpia, poriadne si vás preťuknú. Recenzie a reakcie zákazníkov sú jedným z dôležitých rozhodujúcich faktorov.
V mnohých prípadoch, ak sú negatívne recenzie, nezaváži ani nižšia cena. Hoci i tu sú výnimky. Napríklad reklamne známy zelený mužíček, mal v minulosti veľmi veľa negatívnych recenzií, ktoré však na kúpyschopnosti neubrali.

Tvorba marketingovej stratégie

Marketingové nástroje pre eshop, na ktoré by ste mali určite myslieť a zahrnúť ich pri príprave vašej marketingovej stratégie.

  • SEO
  • Blog
  • PPC reklama
  • Profily na sociálnych sieťach
  • Reklama na sociálnych sieťach
  • Pravidelné publikovanie obsahu (blogy, návody, rady…)
  • Kvalitné filtre pre výber produktov
  • Kvalitné UI
  • Responzívny web
  • Zber mailových adries a pravidelné zasielanie newslettrov
  • Prítomnosť na cenových porovnávačoch
  • Chatbot na odpovede pre základné otázky
  • Stránku s otázkami a odpoveďami
  • Sprievodcu nákupom
  • Možnosti spolupráce s influencermi

Optimalizácia pre vyhľadávače pri eshopoch

SEO nie je strašiak. Pomôže vám v získaní lepších organických pozícií vo vyhľadávači Google. Áno, je za tým veľmi veľa roboty, s ktorou vlastne nemôžete nikdy prestať. Ale výsledky stoja za úsilie.
Ak ste malý eshop a máte len niekoľko položiek, odporúčame vytvoriť kvalitné popisy produktov, každú stránku produktu zabezpečiť metapopisom a metatitulkom. Spravidla je to tak, že metatitulok robíte pre ľudí a metapopis pre vyhľadávače. Nezabudnite však i tam zakomponovať výzvu pre zákazníka.
Ak máte mnoho položiek vo vašom eshope, na rade je váš web developer, ktorý by sa mal postarať o to, aby sa na jednotlivé stránky generovali unikátne metapopisy a metatitulky.
Krabicové eshopy, ponúkajú SEO riešenia vo forme pluginov. Vždy je však potrebná kontrola, či je všetko správne.
Odporúčame preto neustále pracovať  na optimalizácii stránky pre vyhľadávače. Taktiež je dôležité ostať v obraze a sledovať novinky v oblasti SEO.  Okrem On-Page faktorov, sú tu aj ďalšie náležitosti. Linkbuilding a technická stránka eshopu. Ide už o náročnejšie postupy, preto odporúčame sa obrátiť na odborníkov.

Tvorba kvalitného obsahu a blogovanie

Pravidelné blogové príspevky pomáhajú nielen zákazníkom, ktorí z nich čerpajú nové informácie, ale tiež vyhľadávačom. Ak text správne naštruktúrujete, pri vyhľadávaní sa zobrazuje organicky vo vyhľadávačoch.
Už dlho sa píše, že obsah je kráľ – a je to pravda. Spôsob vyhľadávania sa priebežne v čase mení, ale stále fungujú frázy s otázkou ako? – „Ako pokosiť trávnik“, – „Ako si svojpomocne spraviť bazén?“ a podobne.
Vytvorte si plán blogovania na celý rok a prispôsobte tomu obsah. Blog môžete odprezentovať na vašej stránke formou banneru a prekliku, cez sociálne siete či platené reklamné služby.

PPC reklama

Práca na SEO vám zaberie veľa času a môže to trvať roky, kým sa prebijete až na prvú stranu vo vyhľadávači Google.
Bez PPC reklamy to dnes nejde. Najznámejšou platformou je Google Ads, ktorá teraz prechádza inováciami a čoraz viac sa sústreďuje na strojové učenie a umelú inteligenciu, čo výrazne napomáha reklamám. Kvalitne pripravená PPC reklama vám prinesie skvelé výsledky a otvorí priestor pre ďalší rast.

Profily na sociálnych sieťach a reklama

Nemusíte byť všade. Vyberte si sociálne siete, ktoré najviac vyhovujú vášmu biznisu a zákazníkom. Ideálne je mať svoj firemný profil pre Facebook, Instagram a LinkedIn. Ak predávate interiérové prvky, hodí sa aj Pinterest.
Cez firemné profily na sociálnych sieťach oslovíte veľké publikum, ktoré sa znásobí pri platenej reklame. Napríklad platená reklama na Facebooku je dnes už nevyhnutnosť, organické dosahy sú totiž veľmi nízke.
Dajte si záležať na fotografiách príspevkov. Dnes je trend ísť smerom do prirodzenosti, žiadne umelé a fotobankové fotografie. Ľudia to poznajú hneď a obchádzajú ich. Ideálny je prirodzený virálny obsah. Ten sa však tvorí veľmi ťažko.
Pre každý prípad si pripravte aj stratégiu krízovej komunikácie. Uložte si ju a v prípade potreby ju použite. Nikdy nereagujte impulzívne a zbrklo. Robte si screenshoty komunikácie a snažte sa zachovať v odpovediach pokojný, neútočný tón.

Moderný eshop je pre zákazníkov, nie jeho majiteľa

Čokoľvek sa vám môže páčiť, či už dizajnové riešenie, menu alebo formuláre, akonáhle zistíte, že ľudia majú problém orientovať sa vo vašom ehsope, zmeňte to. Na identifikáciu problémov, používame najčastejšie aplikáciu Hotjar (ale aj iné). Vieme zistiť, ako sa zákazníci správajú v eshope, čo im robí problémy a z ktorého miesta odchádzajú. Spravidla následné úpravy prinášajú pozitívne výsledky a zlepšenie.
Moderný eshop by už mal byť perfektne vyladený pre mobilnú verziu. Oblasť ecommerce sa čoraz viac presúva do smartfónov. Dajte si na tom záležať.

Vždy dostupné informácie

Skvelé je, ak váš eshop obsahuje stránky s informáciami, kde sa zákazník dozvie všetko o nákupe a doprave (a nezistí to až pri potvrdení objednávky). Ideálne je, ak máte stránku s najčastejšími otázkami a odpoveďami a ľahko dostupné informácie o cene, doprave či vrátení tovaru.

Vyhnete sa tak mnohým zbytočným dopytom. Odporúčame uvádzať na stránku aj kontaktné údaje – záleží na vás, či poskytnete email alebo telefónne číslo.

Ak predávate rôzny tovar alebo tovar s rôznymi špecifikáciami, snažte sa jednotlivé filtre vyladiť na maximum. Tak, aby sa zákazník pri výbere nestratil. Takéto filtre ocení zákazník napríklad pri nákupe príslušenstva alebo náhradných dielov.

Ak všetko dostane pekne naservírované ako na tanieri, je oveľa vyššia pravdepodobnosť, že nakúpi práve u vás. Ak sa stráca v neprehľadnom mori informácií, či skôr neinformácií, odchádza a zrejme už do vášho eshopu nezavíta.

Pri tvorbe marketingovej stratégie myslite na zákazníka

Pri príprave marketingovej stratégie preto myslite na zákazníka. Kde sa vaši zákazníci v online nachádzajú najčastejšie? Kedy sú potenciálny zákazníci prítomní na sociálnych sieťach? Sledujte aj ich správanie v eshope a podľa toho robte potrebné úpravy. Komunikujte s nimi, získavajte spätnú väzbu. Vytuningujte zákaznícky servis a získavajte pozitívne reakcie a recenzie. Dodržujte marketingovú stratégiu a komunikačný plán.
Pomôžeme vám s prípravou marketingovej stratégie pre váš eshop. Poradíme vám, ako budovať značku a aj v najťažších chvíľach budeme pri vás. Pustite sa do toho s nami. Využite naše dlhoročné skúsenosti.

Zaujal vás článok a radi by ste posunuli svoje podnikanie na ďalší level?

Autor článku
iFOCUS

iFOCUS

Vieme, že pre niekoho môže byť digitálny marketing nočná mora, my v iFocuse ho však milujeme. Pomáhame firmám a ich značkám dlhodobo rásť. Hľadáme priestor, kde sa dajú vďaka správne urobenej optimalizácii web stránok či reklame na Google, Facebok, Instagrame či LinkedIn navýšiť firemné zisky a dosiahnuť ciele. S radosťou prijímame všetky výzvy, pretože iba tak dokážeme spoločne s našimi klientami rásť.